ژاله وفا

 

سیر تبدیل سپاه پاسداران به مافیایی مالی- نظامی در طول 3دهه (1)

 

انقلاب 1357  به هدف رهایی ایران از ساختارهای قدرت استبدادی در وجه سیاسی - اقتصادی فرهنگی اجتماعی و بازگشت حاکمیت مردم به آنها صورت گرفت. آقای خمینی که به اقرار خود "کردار و گفتار خود را بنا بر مصلحت، امروز خلاف دیروز، تنظیم می کرد"، با شکل دادن استبدادی جدید بنام نظام ولایت فقیه به بازسازی تمامی ساختارهای استبدادی پرداخت. از آنجا که هیچ استبدادی بدون ستون پایه های قدرت در همه زمینه ها خصوصا  نظامی - اقتصادی توانا به شکل گیری نیست، متاسفانه پیشنهاد های سازمان نهضت آزادی ایران در ابتدای انقلاب در ساختن نهادهای موازی نظامی و اقتصادی، همچون سپاه و بسیج و جهاد سازندگی و...به کمک آقای خمینی در پایه ریزی استبداد جدید آمد.

 به همين منظور، سپاه پاسدارانی تشکیل شد که در واقع برای مقابله و محدود کردن اختیارات ارتش که مسئولیت اصلی حفظ مرزهای کشور را در قبال حملات قدرتهای خارجی به عهده داشت، شکل گرفت. ارتشی که توسط  اعضای حزب جمهوری که در مقامات حساس جای گرفته بودند و اقدامات ایذایی آن از جمله اخراج وسیع  پرسنل مجرب نظامی ارتش، و نیز فلج ساختن توان نظامی آن، شیرازه آن را  در آستانه حمله عراق به ایران از هم پاشانده بود.

سپاه پاسداران اگر چه در ابتدا بنا بود در امور سیاسی - اقتصادی دخالت داده نشود، اما از آنجا که ساز و کار قدرت بر این اصل صورت می گیرد که کانونهای قدرت بطور روز افزون بر دامنه اقتدار خود بی افزایند، سپاه پاسداران نیزکه فلسفه تشکیلش حفظ قدرت استبداد جدید بود، از این امر مستثنی نبود و بدینسان ملاحظه می کنیم که سپاه پاسداران به غیر از دوره کوتاه 6 ماه اول جنگ عراق با ایران، که فرماندهی کل قوا بر عهده آقای بنی صدر بود و وی آگاهانه از زیاده طلبی های سپاه که تخصص اداره دفاع از کشو را نداشت جلوگیری بعمل می آورد، از فرصت جنگ خصوصا از زمانی که هاشمی رفسنجانی به فرماندهی کل قوا  از طرف خمینی منصوب شد، استفاده کرد تا با پس زدن ارتش، خود را همه کاره میدانهای جنگ جلوه دهد. در همین رابطه با استناد به کتاب خاطرات رفسنجانی ( عبور از بحران صفحات 150 تا 164 ) بعد از آنکه سپاه در کودتای سال 1360 بر علیه اولین منتخب آزاد ملت شرکت کرد، در سال ۱361 شورای دفاع ملی به انحصار ارتش در مورد تعمير و توليد سلاح در کشور پايان داد و از آن تاريخ به بعد، سپاه پاسداران توانست صنايع نظامی خود را به راه اندازد.*( جهت ملاحظه نبوغ وزیر سپاه در دو کابینه آقای میر حسین موسوی (حاج محسن رفیق دوست) در امر موشک سازی به پاورقی مراجعه کنید ) در حالیکه سپاه  با استفاده از فضای جنگ به نیرو های پنج گانه زمینی، هوایی، دریایی نیز مجهز شد و عملا در مقابل ارتش قد علم کرد، با شکستهای مفتضح در برخی از عملیاتهای نظامی، نظام ولایت فقیه مجبور شد جنگ را با خفتی تمام و با نوشاندن جام زهر به خمینی پایان دهد. پس از فوت آقای خمینی، سپاه در دوره "رهبری "آقای خامنه ای در پی کسب قدرت و اقتدار سیاسی  شد و بلافاصله بعد از جنگ و به کمک دولت آقای  رفسنجانی در پی دستیازی به نهادهای اقتصادی بر آمد.

شایان توجه است که با ملاحظه گسترش فعالیتهای اقتصادی سپاه و دستیازی مافیای نظامی و مالی بر اقتصاد ایران خصوصا در دهه اخیر نبایستی این خطا را مرتکب شدکه گمان بریم این تجاوز و سیطره بر اقتصاد ایران تنها در دوره احمدی نژاد رخ داده است. بلکه استیلای مافیای نظامی - مالی خصوصا سپاه پاسداران  بر اقتصاد ایران در دو دوره ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی زمینه سازی و بال و پر داده شد.  

 هاشمی رفسنجانی که باند مافیای خودش را با استفاده از برنامه خصوصی سازی که درواقع «از آن خود سازی» بود فربه میکرد، رانت خواری را وسعت بخشید و  ضمن تخصيص اعتبارات مالی هنگفت برای تقويت بنيه نظامی سپاه و واگذاری شرکت های دولتی به مدیران دولتی و سپاه و با در اختیار قرار دادن وام های دراز مدت وکم بهره بدانها و نیز با استفاده از انحصار اطلاعاتی و تخصیص مجوزاجرای پروژه های بزرگی مثل سد کرخه و اتوبان ساوه آنهم بدون تشريفات مناقصه وبدون کنترل و حسابرسی به فرماندهان سپاه و همچنین اعطای مجوز احداث اسکله ها و بندرگاه های مخفی و مخصوص سپاه، برای صدور و ورود کالاهای تجاری بدون کنترل گمرکی دولت، سهم عمده ای در مسلط کردن نظامیان سپاه بر اقتصاد کشور داشت. واگذاری ها به بنیادهایی صورت گرفت و می گیرد که تحت نظر سپاه اداره می شوند. من باب نمونه بنياد تعاون سپاه (تاسیس شده در سال ۱۳۶۷)، موسسه صندوق پس انداز و قرض الحسنه انصار المجاهدين (موسسه مالی اعتباری انصار) وابسته به اين بنياد و شرکت توسعه سرمایه گذاری از این جمله اند.

  همچنین در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی یعنی در دوران به اصطلاح "اصلاحات" که مدعی بود در صدد ایجاد اصلاحاتی در جهت افزایش حقوق مردم است ملاحظه می کنیم که این اصلاحات آنهم در یک نظام استبدادی تنها در جهت گسترش اختیارات "رهبری" نظام و مافیای تحت الامر او می توانست صورت گیرد همانگونه که واقعیات بیانگر این امرند. در واقع  سپاه پاسداران دامنۀ نفوذ خود را به صنایع پر سود نفت و گاز در این دوران گسترش داد. به اقرار فرمانده وقت سپاه در کنفرانس مطبوعاتی ( بازتاب 9 مهر 1382 ) سپاه پاسداران از سال پایان جنگ تا سال 1382اجرای بیش از 1300 پروژه اقتصادی را بعهده داشته است. از سال ۱۳۶۸، با پایان جنگ،که  سپاه پاسداران “قرارگاه بازسازی خاتم النبیا” را با فرماندهی محسن رضایی(  از سال ۶۰ تا سال ۷۶ فرمانده سپاه بود) و به دستور خامنه‌ای تاسيس کرد، استیلای سپاه بر پروژه های اقتصادی آغاز گردید. به پورتال این قرار گاه ( که در خارج به قرب معروف است) http://khatam.comکه مراجعه می کنیم ملاحظه می کنیم که در معرفی این قرار گاه آمده است :

قرار گاه قرب با بهره گيري از ده ها گروه اجرايي و شركت هاي تابعه و همكار تا كنون تعداد 1836 پروژه در رشته هاي تخصصي نظير سد وبندر، شبكه آبياري و زهكشي، ابنيه مسكوني و اداري، راه و ابنيه، تونل و سازه هاي زير زميني، بندر و سازه هاي دريايي، خدمات مهندسي، تاسيسات نفت-گاز و پتروشيمي، مخازن و تصفيه خانه، سازه هاي فلزي، خدمات صنعتي، حمل و نقل، خطوط انتقال (نفت، گاز، آب و فاضلاب )، سازها و شناورها، معدن و كشاورزي را به اتمام رسانيده و تعداد 288 پروژه ديگر را هم در دست اجرا دارد.

فهرست برخی از پروژه های در دست اجرا و یا خاتمه یافته تنها یک قرارگاه سپاه پاسدارن( قرب- خاتم الانبیاء) که از ساخت اسلحه سازی تا ساخت  بندرپترو شیمی پارس و سد کرخه تا زنبور داری گسترش دارد، خبر از میزان وسعت و ابعاد  انحصار اقتصاد ایران در یک نهاد نظامی مافیایی می دهد. ***

در یازدهم ماه ژوئن 2003 برابر با 21 خرداد 1382 در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی( در دوران وزارت علی شمخانی ) دستوری صادر کرد که، به موجب آن "تمامی واحد های سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، ادارات پشتیبانی و مؤسسات وابسته به وزارت دفاع و نیروهای مسلح"، می بایست مانند مقاطعه کاران در پروژه های عمرانی مشارکت کنند.( وزارت دفاع و پشتیبانیِ نیروهای مسلح، "دستورنامۀ عملیاتی لجستیکی" 11 ژوئن 2003. نقل قول از روزنامۀ رسمی جمهوری اسلامی ایران).در واقع به مصداق:

بوریا باف اگر چه بافنده است ---   نبرندش به کارگاه حریر،کیفیت پروژه های زیر بنایی و تولیدی همه نوعه کشور نیز صرفا بعلت انحصار طلبی و رانت خواری بدست نظامیانی افتاد که جز در بنای خاکریزها  در دوران جنگ، کمترین پیشینه تخصصی و علمی نداشتند!.

بموجب این دستور، تمامی سود های حاصله از اجرای پروژه ها میبایستی به خزانه داری برگشت داده شود تا صرف همان پروژه یا خرید تجهیزات برای سپاه پاسداران و فعالیت های گوناگون آن گردد. سپاه پاسداران این حق را برای خود قائل است که با استناد به "پشتیبانی از برنامه های دولت جمهوری اسلامی" در تمامی امور اقتصادی دخالت کرده، و نیز نیروهای شبه نظامی بسیج را، که متشکل از جوانان داوطلب وابسته به سپاه پاسداران است، در برنامه های اقتصادی مشارکت دهد.و همچنین در زمان رياست جمهوری خاتمی، مؤسسه کوثران، يکی از شرکت‌های سپاه، توانست اجرای طرح توسعه شبکه آبياری ۸۸۰۰ هکتاری اميديه خوزستان را به دست آورد.

بنا بر برآوردی، سپاه پاسداران بيش از ۵۰۰ شرکت را در اختيار دارد که در سال 1383 ( 2004 ) سال پایانی دولت اصلاحات، در حدود ۱۲ ميليارد دلار فروش و ۹\۱ ميليارد دلار سود داشته است. ( به نقل از مقاله آقای جمشید اسدی 18 آبان 88 و پاورقی شماره 16 آن مقاله ).

   سپاه پاسداران که بموجب قانون اساسی نظام ولایت فقیه مستقیم تحت امر شخص خامنه ای قرار دارد، گویی بنیاد مستضعفان که به قول آقای محسن رفیق دوست***  ( وزیر سپاه ورئیس  بنیاد مستضعفان تا سال 1368) بزرگترین موسسه اقتصادی -تجاری خاورمیانه است و "باغ فدک "رهبری تلقی میشود، کم بود، قصد دارد تمامی بنیادهای اقتصادی ایران را به ملک طلق خامنه ای بدل کند. ولی کیست که نداند رهبری این نظام است که وابستگی رهبری نظام ولایت فقیه و بازوی سرکوبش همانا مافیای نظامی مالی و فساد حاصل از تمرکز قدرت در دست هر دو، دو جانبه می باشد.

با در اختیار سپاه قرار دادن تمامی رشته های قدرت در طی 2دهه ای که ذکرش رفت، و زمینه تبدیل سپاه را از یک نیروی ایدئولوژیک - نظامی بدل به  مافیای نظامی مالی فراهم آورد، باعث گردید سپاه که دیگر خود را قدرتی بلامنازع در همه عرصه ها به حساب می آورد، انتقال قدرت را در درون دایره متصلب و تنگ دو جناح درون نظام را نیز دیگر تاب نیاورد و با شرکت مستقیم در تقلبات انتصابات سال 1384 موجبات به روی قدرت آمدن  احمدی نژاد گردید.

با روی کار آمدن احمدی نژاد، اقتدار نظامی-سیاسی امنیتی- اقتصادی سپاه گسترش یافت و ضمن راه یافتن برخی از فرماندهان سپاه به "مجلس هفتم " و هم به دولت احمدی نژاد نیز راه یافتندو به مثابه اعلام خوش خدمتی سپاه  در سال دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد در 17 خرداد 1385قرارداد يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاری احداث خط لوله گاز عسلويه ميان وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا سپاه پاسداران  امضاء شد. و بعد از آن با شرکت سپاه پاسداران درترتیب دادن تقلب انتخاباتی بزرگ خرداد 1388 ونقش مستقیم فرماندهان آن در به قدرت رساندن دوباره احمدی نژاد، قرارگاه خاتم الانبيا در سال ۸۸ مناقصه دو و نيم ميليارد دلاری پروژه ساخت خط ريلی پس‌کرانه در منطقه آزاد چابهار را از آن خود کرد و طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ارزش دو ميليارد و ۹۷ ميليون دلار، ساخت خط لوله ۹۰۰ کيلومتری انتقال گاز عسلويه به ايرانشهر به ارزش يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاربعهده سپاه پاسدارن گذاشته شد.

دست اندازی سپاه پاسداران و شرکتهای بیشمار تابعه آن بر پروژه های اقتصادی بدون مناقصه که درطول ۲۰ سال گذشته، آن قرارگاه را نه تنها به بزرگترين پيمانکار پروژه‌های دولتی بلکه به یکه تاز میدان اقتصاد ایران بدل کرده است، تنها در سایه زور و انحصار اطلاعاتی و فضای امنیتی حاکم بر اقتصاد و سیاست ایران امکان پذیر بوده است.

پاسخ "وزیر" نفت به پرسش در باره دلایل واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت های در پوشش سپاه، وقتی می گوید: "به واسطه نبودن امنیت و آرامش و دشواری، هیچ شرکتی در مناقصه شرکت نمی کند." فضای امنیتی که مافیای حاکم بر اقتصاد ایران بوجود آورده در همه ابعادش مشخص می گردد.  

شرح سیطره سپاه پاسدران بر نهادهای امنیتی و قضایی وگسترش حیطه اختیارات وی در این دو حوزه و نیز سیطره شرکتهای تابعه سپاه بر مخابرات کشور، بانکها وسایر صنایع و ربط قراردادهایی نفتی و وضعیت اسفبار سرمایه گذاری در صنعت نفت را به شماره آینده واگذار می نمایم.

 

* مصاحبه شهروند امروز ( شماره 35 7 بهمن 1386 ) با محسن رفیق دوست وزیر سپاه در دو دوره کابینه میر حسین موسوی.(سخنان محسن رفیق دوست ):

اشتباه شما اینست که فکر می کنید من طرفدار جناح راست هستم. نه، من خود جناح راست هستم

به او (معمر قذافی) گفتم موشک می خواهیم. گفت بیا بردار ببر!. همانجا به رئیس دفترش گفت 10 تا موشک اسکات آماده کنند... قذافی گفت به سرگرد سلیمان ماموریت بدهید تا با تیم خودش به ایران برود. بعد اضافه کرد از امروز فرمانده آن ها حاج محسن رفیقدوست است. هرچی حاج محسن گفت باید اطاعت کنند. یکی از آن ده تایی را که آوردم، به باغ شیان بردم. آنجا به دوستان گفتم که این را اوراق کنید و از روی آن موشک بسازید! بعد عکسی از همان موشک گرفتند. بالای آن نوشتند تقدیم به پدر موشکی ایران!!.

** جهت ملاحظه فهرست پروژه های تمام شده و در حال اجرای قرارگاه خاتم الانبیاء ( قرب ) در زمینه های: نفت، گاز و پتروشیمی، مخازن سازه های فلزی و تاسیسات دریایی خطوط انتقال معدن و صنایع معدنی سد و بندر انحراف اسکله و سازه های دریایی تونل و سازه های زیر زمینی راه و باند کانال و شبکه های آبیاری و زهکشی ابنیه و سازه های سنگین خدمات مهندسی و مشاوره به سایت این قرار گاه با آدرس الکترونیکی http://khatam.comمراجعه شود.

*** جالب توجه است که ریاست بنیاد مستضعفان( بزرگترین بنیاد تجاری -اقتصادی  خاورمیانه )در حالی به دست محسن رفیق دوست سپرده شد که وی در یک مصاحبه، حاصل فعالیت اقتصادی خود را در قبل از انقلاب به ورشکستگی به تقصیر کشاندن شرکت خود خلاصه می بیند! وی بعد از برکناری از ریاست بنیاد مستضعفان، بنیاد نور را تاسیس کرد که  انحصار واردات دارو و پخش آنرا دارد. خود در مصاحبه با شهروند شماره 35 7 بهمن 1386 اعلام میکند: بنیادی به نام نور که خیریه است تاسیس کردم. مشغول تولید مواد اولیه دارو هستیم. ساختمان سازی می کنیم. در پنج یا شش رشته دارویی نیز فعالیت می کنیم. مخصوصا داروهایی که از خارج می آیند. وزارت بهداشت نیز همکاری کرد و اجازه داد ما داروخانه ایجاد کنیم. اول نسخه های مردم را می گرفتیم از خارج دارو می آوردیم بعد واردات دارو، الان هم مشغول تولید دارو هستیم!



سیر تبدیل سپاه پاسدران به مافیایی مالی- نظامی در طول 3دهه (2)

در بخش اول این نوشتار به سیر تبدیل سپاه پاسدران  از  یک نیروی ایدئولوژیک -نظامی به  مافیای نظامی مالی از ابتدای انقلاب تاکنون پرداختم.در بخش دوم این نوشتار به شرح سیطره سپاه پاسدران بر نهادهای امنیتی و قضای  و نیز سیطره شرکتهای تابعه  سپاه  بر مخابرات کشور ، بانکها  و ربط قراردادهایی نفتی و وضعیت اسفبار سرمایه گذاری در صنعت نفت می پردازم.

خامنه ای خود در باره نفوذ سپاه در همه امور کشور می گوید (تابناک24/6/88):" سپاه پاسداران، یکی از مراکز صدور نیرو به همه جای کشور در طول این بیست و هفت هشت سال شده است!"سپاه پاسداران در حال حاضردر دولت ، در مجلس ، در قوه قضائیه ،در شورای امنیت ملی، در وزارت خانه ها خصوصا وزارت دفاع و خارجه و اطلاعات  و اقتصاد و نفت ، در صدا و سیما ، درسفارتخانه ها ،در بانکها ، در خبرگزاریها و نشریات ( ارگانهای رسمی سپاه پاسداران : جوان ، صبح صادق و پیام انقلاب و سایت "بصیرت" که به اداره سیاسی سپاه وابستگی دارد) و... نفوذ دارد و در هر عرصه ای کادرهای مخصوص آن عرصه را بوجود آورده است .

جعفری فرمانده سپاه در مورد نقش سپاه در امور امنیتی و قضایی چنین میگوید ( جام جم 31/6/88 ):"سپاه آچار چند منظوره انقلاب بوده، در زمان امام و جنگ، سپاه هم کار اطلاعاتی می‌کرد و هم برای مهار تروریسم و جنگ‌های داخلی به عرصه امنیت داخلی در شرایط بحرانی وارد می‌شد"

شرکت کادرهای سپاه پاسداران  در بازجویی های دگر اندیشان در دهه مخوف 60 ،بر کسی پوشیده نیست واز آنزمان به بعد نیز دخالت سپاه پاسدران در امور قضایی و امنیتی در نظام ولایت فقیه تا به حدی گسترش یافته است که تنها در تهران  تحت نام و اداره سپاه پاسداران حد اقل   بازداشتگاه مخوف  دایر است و خصوصا با مشخص شدن نقش سپاه در سرکوب جنبشهای مدنی مردم، مبرهن است که در این بازداشتگاههای مخوف فعالین سیاسی ،دانشجویان و کارگران و زنان و مردم شرکت کننده در تظاهرات ، بازجویی و شکنجه می شوند.

1-بازداشتگاه مخوف 59 سپاه که در زير زمين هاي پادگان عشرت آباد واقع شده است.

فاقد هر گونه امکانات م یباشد و فقط افراد شاغل و داراي اختيارات و مدارج عاليرتبه در امور آن دخالت کرده و اجازه بازديد از آنجا را دارند.اين بازداشتگاه تحت اختيار حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران اداره مي شود و تمام جرائم خاص از جمله اتهامات امنيتي و جاسوسي واقع شده در سپاه پاسداران در آن رسيدگي مي شود. معروف است که حتي رئيس دادگستري کل استان تهران "عليزاده" در سال 84 آنرا در ليست بازداشتگاه هاي امنيتي فوق سری قرار داد و حتي به خود وی اجازه بازديد از اين بازداشتگاه را نداده بودند.

2- بازداشتگاه نبوت در خيابان سهروردی واقع است  و اداره آن مشترکا در اختيار وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران قرار دارد و بر خلاف اکثر بازداشتگاههای امنيتي که در زير زمينها واقع شده اند اين بازداشتگاه با دارا بودن راه ارتباطی مستقل و بدون مزاحمت در بالای يک مجتمع تجاری و به حالت استتار شده ای قرار دارد که حالت يک خانه امن و بازداشتگاه فوق سری را دارد.

3-باز داشتگاه عشرت آباد که در داخل قرارگاه مبارزه با مواد مخدر عشرت آباد قرار داردو گنجايش حدود 250 الي 350 نفررا دار است .متهمين بازداشت مرتبط با مواد مخدر سرتاسر تهران را به اين بازداشتگاه منتقل مي کنند.و وجود خود این بازداشتگاه ارتباط سپاه را با قاچاق مواد مخدر آشکار می سازد . شايد به راحتي بتوان گفت که هيچ مرجع انتظامي و نظامي و امنيتي به اندازه اداره مبارزه با مواد مخدر با قشر دختران و زنان بازداشتي سروکار نداشته باشد وبنا به گفته شاهدين مرتبط با اين بازداشتگاه ،همه گونه اذيت و آزار و تعرض و نقض حقوق شهروندي و برخورد ناشايست و تحقير آميز توام با سوء استفاده از اين زنان و دختران بازداشتي در این بازداشتگاه انجام مي شود.

4- بازداشتگاه سئول معروف به ابوغريب در خيابان سئول و داخل شهرک مسکوني فاطميه واقع شده که لابلای واحدهاي مسکوني گم و استتار گرديده و چند بلوک و زير زمين از اين مجتمع مسکوني به عنوان بازداشتگاه در اختيار آنهاست اين بازداشتگاه  تحت اختيار حفاظت اطلاعات نيروی انتظامي اداره می شود وجرائم خاص واقع شده در بين نيروهاي انتظامي را رسيدگي می کنند.

5- بازداشتگاه خاص متعلق به سپاه پاسداران که به 66 سپاه معروف است در اتوبان افسريه محدوده بلوار هجرت پشت پادگان علامه طباطبائی قرار دارد و داراي سلولهای انفرادی متعدد و حتي بند عمومی است و در آن متهمين مختص سپاه پاسداران که مرتکب جرم شده اند و يا متهم هستند را نگهداری مي کنند. در همين بازداشتگاه بود مدت زمانی مصطفی کاظمی و مهرداد عاليخاني نگهداري می شدند و آيت الله ميلانی رهبر مذهبی گروه مهدويت نيز در آن فوت نمود.

6- بازداشتگاه قمرکه در خيابان دبستان محدوده بين رسالت و سيد خندان واقع شده است و نزديک وزارت دفاع و در کوچه پشتي بيمارستان قمر بني هاشم است، تحت مديريت وزارت اطلاعات قرار دارد و اداره می شود.

اين مکان براي بازجوئيها وتحقيقات مقدماتي کارشناسان و بازجوهاي وزارت اطلاعات به دور از تنش و در تير رس قرار گرفتن است که اکثرا پرونده هاي خاص فعالان و مبارزان سياسي را به همراه متهمانش رسيدگی می کنند

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در گزارش مستندی مشخصات این بازداشتگاهها وشرایط حاکم بر آنها را شرح داده است.* 

سپاه پاسدران تنها در درون ایران به امور امنیتی نمیپردازد بلکه سپاه قدس که ازاداره اطلاعات ‌سپاه نشات گرفته است  نیز مامور انجام ماموریتهای برون مرزی  وزارت اطلاعات و سپاه م یباشد وکارکردی امنیتی و سیاسی در سطح منطقه خصوصا د کشورهای لبنان سوریه و عراق دارد و همچنین ماموریت تشکیل حزب الله و سازماندهی آن را در این کشورها  ونیز سودان و یمن و افغانستان و پاکستان را دارا می باشد.

ناگفته پیداست که سپاه پاسدران  برای حفظ سهم و جایگاه خود در امور امنیتی و قضایی در درون و برون مرزها ، نیازمند اهرم مالی و نیز امکاناتی اساسی جهت کنترل همه جانبه  شهروندان است .از اینرو تلاش سپاه  پاسداران برای چنگ اندازی بر مخابرات کشور را تنها از نقطه نظر سود کلان مالی آن نبایستی مد نظر داشت بلکه سپاه علاوه بر بهره بردن از رانت انحصاری اطلاعاتی و سود کلان مالی ، مایل است بزرگترین امکان کنترل ارتباطی شهروندان را در انحصار داشته باشد .

در5 مهر 88 در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ایران به ارزش حدود هشت میلیارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" خریدار سهام شرکت مخابرات، از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در حالی توانست سهام شرکت مخابرات را از آن خود کند که ساعاتی پیش از انجام معامله رقیبش گروه"پیشگامان کویر یزد" به دلیل نداشتن "صلاحیت امنیتی" از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شده بود.فروش سهام شرکت مخابرات بزرگترین معامله در تاریخ 41 ساله بورس تهران است که بنابر گزارشها معامله آن نیم ساعت بیشتر طول نکشید .ارزش سهام عرضه شده مخابرات حدود هشت هزار میلیارد تومان (هشت میلیارد دلار) بوده است..

بسط نفوذ سپاه پاسداران  در عرصه های اقتصادی بدون دست اندازی آن به بانکها میسر نبود.آغازآن به   فعاليت موسسه انصار پس از پايان جنگ تحت عنوان صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدين برای تامين نيازهای مالي رزمندگان در قالب «وام» با هديه مبلغي از سوی خمینی باز می گردد..

موسسه انصار 600 شعبه در سراسر كشور دارد و از سال 67 مشغول به فعاليت است و در حال حاضر بيش از پنج‌هزار كارمند دارد. اين موسسه صاحب 5/5ميليون حساب سپرده است. منابع موسسه 3هزار و 300ميليارد تومان است. مانده تسهيلات اين موسسه نيز 2هزار و 900ميليون تومان اعلام شده است..

اين موسسه متعلق به بنياد تعاون سپاه است. در دوران رفسنجانی موسسه مالي و اعتباري مهر (موسسه قرض‌الحسنه بسيجيان سابق) در تاريخ 23 آذر ماه 1372 با سرمايه اهدايي خامنه ای به ارزش 10ميليون ريال تاسيس و آغاز به كار كرد. موسسه مهر متعلق به بنياد تعاون بسيج است. موسسه مهر در سال 86 و پس از يك بانك خصوصي داراي دومين مقام رشد منابع در نظام پولي و بانكی بوده است. به گفته شفيع‌زاده مديرعامل موسسه مالي و اعتباري مهر ، موسسه مهراز سال 85 تا 30دي ماه سال گذشته به يك‌ميليون و 748هزار نفر تسهيلات پرداخت كرده و سپرده‌هاي موسسه نيز يك‌هزار و 8/220درصد نسبت به سال 82 رشد داشته است.

تعاوني اعتباري ثامن‌الائمه نيز همچون موسسه انصارالمجاهدين متعلق به بنياد تعاون سپاه است. تعاوني اعتباری ثامن‌الائمه در تير ماه سال 1376 با هدف ارائه خدمات مالي و اعتباری فعاليت خود را آغاز كرد.

 اين تعاونی اعتباری با مديرعاملی توكلی دارای بالاترين شعب در ميان تعاوني‌های اعتبار و تقريبا نزديك به موسسه انصار يعني حدود 523 شعبه است. اين تعداد شعبه در ميان بانك‌های غيردولتي قابل توجه است.

در تاریخ 4/9/ 2009روزنامه دنيای ‌اقتصاد به نقل از منابع آگاه خبر از احتمال ادغام برخی موسسات مالي و اعتباری همچون مهر، انصار و ثامن‌الائمه دارد. اين طرح كه مورد نظر بانك مركزی است روز گذشته از سوي احمد شفيع‌زاده مديرعامل موسسه مالي و اعتباری مهر تاييد شده است. و بالاخره سپاه پاسداران در مهرماه  ۱۳۸۸ پس از تصویب شورای پول و اعتبار مجوز تاسیس بانک را اخذ کرد.

نقش سپاه در پولشویی

روز سوم فروردين89، رسانه هاي منطقه ای خبر از بازداشت و عزل وزير كشور بحرين دادند؛ علت اين اقدام همكاری منصور بن رجب با سپاه پاسداران در عمليات پول شويي گزارش شده بود. در این پرونده از علي جنتی سفير ايران در كويت و فرزند آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، نيز نامی به میان آمد اما حسین امیرعبداللهیان، سفیر ایران در بحرین گفت که سپاه پاسداران در پرونده پول‌شویی وزیر کشور بحرین نقشي نداشته است.

هرچند وزیر کشور بحرین که دربازداشت به‌سر می‌برد اتهام‌ همکاری با سپاه پاسداران را رد کرده است.منابع خبری می گویندکه گويا منصور بن رجب مي خواسته چكي 6ميليون يورويي را كه منشا آن از سپاه بوده را در بانكي در بيروت نقد كند. رسانه هاي عربي منشإ اين پول را تجارت مواد مخدر دانسته و با اين انتقال در واقع يك عمليات پول شويي را گمانه زنی کرده اند.

سیطره سپاه پاسدران بر عرصه های مختلف اقتصاد ایران از جمله، تراکتور سازی تبریز، گروه سایپا ، نفت صدرا وپتروشیمی کرمانشاه، معدن سرب و روی خاور میانه و بانکهای خصوصی و صنعت نفت و گاز ایران ،و نیز

نقش سپاه پاسداران در عملیات امنیتی -اطلاعاتی - اقتصادی  تا به حدی آشکار شده است که دولت‌های غربی به ويژه آمريکا بسیاری از شرکتهای اقماری سپاه راهمچون شرکتهای مهندسين مشاور ايمن‌سازان، فاطر ،مکین و رهاب راکه ازشرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم الانبيا می باشند ،در فهرست تحريم وزارت خزانه داری ايالات متحده قرارداده اند

سپاه و صنعت نفت

نگارنده در شماره قبل از پورتال قرارگاه خاتم الانبیا نقل کرد که این قرارگاه در پروژه های  نفت ، گاز و پتروشیمی، مخازن سازه های فلزی و تاسیسات دریایی خطوط انتقال معدن و صنایع معدنی سد و بند انحراف اسکله و سازه های دریایی تونل و سازه های زیر زمینی راه و باند کانال و شبکه های آبیاری و زهکشی ابنیه و سازه های سنگین خدمات مهندسی و مشاوره فعالیت دارد. یکی از بزرگترین قراردادهای نفتی در سال 1385یعنی یک سال بعد از بروی کار آمدن احمدی نژاد، آنهم  به مثابه پاداش به نقش سپاه در تقلب انتصابات ریاست جمهوری سال 1384به سپاه پاسداران   واگذار شد.به گزارش نفت نیوزخبری در تاریخ 10 تیر 1385 در زمان وزارت هامانه با تشكیل كنسرسیومی متشكل از قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و سه شركت ایرانی؛ قرارداد 2 میلیارد دلاری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی منعقد شد.در واقع بدینسان  یکی از پرارزش ترین پروژه های تولید گاز در ایران را، بدون مناقصه، به مجتمع قرب( خاتم الانبیاء )واگذار شد.همچنین در این قرارداد 100 میلیون یورو پیش پرداخت شد. همچنین نفت نیوز در تاریخ 8/2/ 2008 گزارش کرد که  به دستور احمدی نژاد و با رفع مشكلات موجود، اختصاص وام یك‌میلیارد دلاری به طرح توسعه فازهای 15و16 پارس جنوبی قطعی شد.

سردار رستم قاسمی ،فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ،در این زمینه گفت :"با پرداخت این مبلغ عملیات اجرایی این دوفاز تسریع خواهد شد".علاوه بر آن  ایجاد خط لوله ای بنام خط لوله صلح بطول 600 مایل از ایران به پاکستان و هندوستان نیز از طرف شرکت ملی گاز به قرار گاه خاتم الانبیاء متعلق به سپاه پاسداران واگذار شد. همچنین در سال 85 قرارگاه خاتم الانبیاء مالک شرکت حفاری نفت اورینتال کیش اویل همراه با تمامی تجهیزات این شرکت و پروژه هایش به ارزش 90 میلیون دلار گردید.

گزارش خبرگزاری مهر در30 فروردین 89  با گذشت 17 ماه از امضاي تفاهمنامه گازي ايران و تركيه براي سرمايه گذاري در پارس جنوبي، وزارت نفت قصد دارد در صورت عدم توافق گازي با تركها توسعه 3 فاز پارس جنوبي به ارزش تقريبي 7 ميليارد دلار را به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا واگذار كند .ارزش تقريبي طرح توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي حدود هفت ميليارد دلار برآورد مي شود.به گزارش ایلنا (4 فروردین89) سردار سرتيپ پاسدار يدالله جواني جواني سپاه اظهر داشت:" امروز در سپاه اين افتخار راداردكه به راحتي! جايگزين شركت‌هاي بزرگ خارجي شود به‌عنوان مثال با بدست گيري پروژه‌هاي بزرگ در عسلويه جايگزين توتال و شل شود.

 و اما در هنگامه ای که چشم انداز اعمال تحریم های تازه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور به تدریج و اندک اندک روشن تر و دقیق تر می شود،به گزارش رادیو فرانسه در 28 فروردین 89  برخی از کارشناسان نفتی در بازارهای نفت از ذخیره شدن میلیون ها بشکه نفت خام در ایران در نفتکشهای غول پیکر و دشواری مقامات ایران در یافتن خریدار سخن می گویند .به گزارش رویترز یک نفتکش غول پیکر از نوع "نفتکش حمل نفت خام بسیار بزرگ" دو میلیون بشکه و یک نفت کش "سوز ماکس" یک میلیون بشکه نفت خام ایران را در خود جای داده است که خریداری نمی یابد .

همچنین به گزارش دویچه وله در فروردین 89 ایران در سه سال گذشته باتوجه به صادرات نفت فوق سنگین به جای سنگین از دو حوزه نفتی خود بیش از دو میلیارد دلار سود بیشتر محروم شده است.ایران روزانه حدود ۱۳۶ هزار بشکه نفت فوق سنگین از میادین سروش و نوروز تولید می کند که بخش عظیمی از این تولید صادر می‌گردد. تبدیل کردن نفت فوق سنگین به سنگین و سبک تکنولوژی پیچیده ای دارد که ایران از آن بی‌بهره است. تحریم‌های بین‌المللی نیز دسترسی ایران به این نوع تکنولوژی را محدودتر کرده است. نفت فوق سنگین ایران با ۱۵ دلار قیمت کم‌تر نسبت به نفت سنگین به فروش می‌رسد.

در همین حال  وضعیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران بسیار اسفبار است. در حالی که جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران (شانا ۲۳ فروردین ۸۹)  اعلام کرده است: برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش نفت و گاز به 154 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است و باید سالانه 31 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه بالادستی و در حوزه گاز نیز باید ظرف 4 تا 5 سال آینده 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود،و در حالی که به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا19در فروردین89)، در بولتن ماهانه خود: پنج کشور عضو این سازمان از جمله عربستان سعودی، کویت، امارات، الجزایر و قطر بیش از 70 درصد از سرمایه گذاری های نفتی جهان عرب را در اختیار دارند و ارزش این سرمایه گذاری ها در مجموع 470 میلیارد دلار برآورد شده است،روزنامه بهار در 29  فروردین 89 گزارش کرد که در چهار سال دولت نهم حجم سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت ایران روند نزولی را طی کرده و با 64 درصد کاهش از چهار میلیارد و 222 میلیون دلار در سال 84 به یک میلیارد و 517 میلیون دلار در سال 87 رسید که نشان از عدم تمایل شرکت های معتبر خارجی برای سرمایه گذاری در ایران و عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی است .

بر این اساس در سال گذشته تنها 5/17 درصد از اهداف پیش بینی شده در خصوص جذب سرمایه های خارجی در این صنعت محقق شده است. بسیاری از پیمانکاران معتقدند بحران تامین مالی پروژه ها به صورت جدی اجرای طرح ها در صنعت نفت و گاز را با مشکل مواجه کرده است.

بدینسان ملاحظه می کنیم که  دولت احمدی نژاد که حکومت خود را مدیون دخالت سپاه پاسداران در تقلب بزرگ و رای سازی  میباشد ،بدون ترس از هر گونه نظارتی وبدون توجه به وضعیت اسفبار وضعیت صنعت نفت و گاز کشور که شرحش رفت ، مشغول پخش رانت بین  مافیای نظامی -مالی می باشد به نحوی که حتی در گزارش دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه سال 1388، 14 میلیارد دلار انحراف وزارت نفت از قانون بودجه مشاهده می شود!( خبر آنلاین 21 فروردین 89 )

درواقع سپاه پاسداران دیگر ﺁنچه در ﺁغاز بود، نیست . بتدریجبدل به مافیای چند وظیفه ای شده است.

 

در قلمرو سیاسی ، در همان حال که جریان نظامی کردن دولت را به پیش می برد، جانشین احزاب سیاسی نیز شده است. در « انتخابات » ، در نقش حزب سیاسی وارد عمل می شود و نامزدهای دلخواه خود را از صندوق بیرون می ﺁورد .

در قلمرو  اقتصاد، برخی ازفعالیتهای گسترده آنرا ملاحظه کردیم . سپاه طرف قراردادهای بزرگ با دولت است ، در قاچاق کالا و مواد مخدر دست دارد ، بندرها واسکله ها  فرودگاه های کشور  را به مهار خود درﺁورده است  و افزون بر واردات و صاداراتی رسمی ، به امر صادرات و واردات بدور از چشم گمرک نیز می پردازد ، پروژه های  میلیاردی نفت  و گاز را از آن خود کرده است و ...

در قلمرو فرهنگ و ﺁموزش و پرورش ، از سال1375 با تصویب  ‌قانون "تشكيل و توسعه بسيج دانش‌آموزي"، سپاه و بسیج  در پی آن  هستند که  نظام ﺁموزش و پرورش را تحت اداره خود در ﺁورند و همچنین با تشکیل انجمنهای دانشجویی بسیجی ،سپاه در صدد است  از راه سازمانهای مختلف هم به سرکوب  دانشگاهها و هم به تلاش برای مهار آنها بپردازد. در قلمرو فرهنگ نیز در پی مهار و اداره صدا و سیما و بخشی از مطبوعات رژیم میباشد .

     با توجه به این امور، دیگر سپاه یک نیروی نظامی با هدف مشخص نیست . یک سازمان چند وظیفه ایست که گمان می برد با ایجاد یک شبکه تارعنکبوتی می تواند جامعه ملی را در هر چهار بعد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مهار کند . آلت دست سپاه و  وسیله این مافیا نیز  « ولی فقیه » ناتوان و بی لیاقتی است که نه تکیه گاهی در جامعه و نه در بنیاد دینی و نه در بنیادهای سیاسی دارد .

جنبش مردم ایران در اوج ضعف و وابستگی نظام ولایت فقیه صورت گرفته است . قبل از اینکه مافیای نظامی- مالی آخرین رمق حیات اقتصادی-سیاسی ایران را از بین برد،خجسته است که  مردم ایران  با ادامه جنبش خود نظام مافیایی و فاقد هر گونه مشروعیت حاکم را که از درون از زیادت فساد پوسیده است را  با یک نظام حقوقمند مردم سالار و درخور خود جایگزین نمایند.