هادی قدسی

 

یک درخواست از احمد صدر حاج سید جوادی

 

به بهانۀ جشن یک سالگی سایت جرس، آقای صدرحاج سید جوادی پیامی انتشار داده است برای تشویق ایرانیان به ادامۀ هم زیستی مسالمت آمیز (به زعم ایشان عقلانی) با استبدادی که از گذشتۀ دور تاریخی  یار و یاور ما بوده است. می دانم جدا شدن از سنت و فرهنگی که ریشه در ذهنیت انسانی دارد و با عقل سرناسازگاری، کاری مشکل است. زیرا، عقل ازسوئی به آزادی که با فطرت انسان این همانی دارد متمایل است واز دیگر سو،  ذهن، دوست دار قدرت و تمایلات مصنوعی ساختۀ خودش می باشد که استبداد فرزند خلفش است. گیر افتادن دراین دوگانگی، انسان را دچار تضاد در پندار و گفتار و کردار می کند واز صراط مستقیم منحرف می سازد.

دربند سوم پیام این آموزگار ارجمند آمده است "امروزه جنبش سبز ایران به دوره بلوغ و عقلانیت رسیده است و اهداف ضد استبدادی خود را با درایت و آینده نگری به پیش می برد".

وجوباَ منظور ایشان آن نبوده که شهید و زخمی و دربند شدن عده ای از هم وطنان ما پی آمد نابالغی ونتیجۀ کم عقلی خودشان بوده است و متجاوزان به حقوق آنان بی تقصیر بوده اند. آن چه درخور تأمل به نظر می رسد، اما تفاوتی است که ایشان بین اول جنبش و یک سالگی آن مشاهده می کند. این تفاوت از نظر ایشان در بلوغ حال، و حتما در نابالغی سال پیش و عقل کنونی با حتما بی عقلی آن زمان اظهار شده است. اما تفاوتی را که عینا می توان در این دو دوره مشاهده کرد، ایستادگی آن زمان در برابر آن چه بازیگران صحنه آن را بی عدالتی و تقلب می خواندند وبه "حرف زور" به زعم خودشان نه می گفتند و"بی قانونی" را تاب نمی آوردند، و امروز که آن "تقلب" را پذیرفته اند ودر برابر "بی قانونی" بی تفاوت شده اند و ...و عملا به ناسزاگوئی بسنده می کنند، می باشد. به بیانی دیگر، پیام ایشان این است که آرمان های "عقلانی" سال پیش خود را زنده نگه دارید اما به ذهنیات سنتی خود عمل نمائید. این است "بلوغ" و "عقلانیت".

اما دست آورد این تحول "عقلانی" یک ساله، فتوای اخیر آقای خامنه ای درمورد یادآوری وجوب گردن نهادن به اوامر ولی فقیه می باشد. متن فتوا چنین است: «ولایت فقیه به معناى حاکمیت مجتهد جامع‌الشرائط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه وآله) مى‌‌باشد و همین که از دستورات حکومتى ولى امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است». واین همان چهارچوب قانون اساسی است که طرح مطالب حداکثری یا خروج نظری از آن را آقای صدر حاج سید جوادی، تند روی و غیر واقعی و رؤیائی می داند. با این توصیف، منظور ایشان و جریانی که او در آن قراردارد از جنبش، باید منحصر باشد به دعوا برسر کرسی ریاست جمهوری، که این دعوا، طبق فتوای بالا خلاف خواست رهبری ودرنتیجه خلاف قانون اساسی ای است که باید چهارچوبش را حفظ نمود و درآن ماند.

و اما دربند اول پیام، وی خطاب به گردانندگان سایت جرس می نویسد: " .... و اجازه ندهند که افراد به خاطر بهره مندی از فضای متفاوت خارج از کشور با طرح مطالبات حداکثری ، غیر واقعی و رویایی داعیه دار جلوداری جنبش شوند و آب به آسیاب اقتدارگران بریزند...."

از درخواست توضیحات در مورد واژه های به کارگرفته شدۀ "حداکثری" "غیرواقعی" و "رویائی" در می گذرم زیرا حجمی سنگین را ایجاب می کند. آن چه اما جلب توجه می کند، نگرانی ایشان از، ازدست رفتن آرزوی "جلوداری " جنبش می باشد، آن هم با طرح مطالب حداکثری!! مطالب حداکثری غیراز خواست برقراری حاکمیت مردم برسرنوشت خویش چه چیز دیگری است که ایشان را به وحشت انداخته است؟ شاید به دلیل این که لازمۀ استقرار حاکمیت مردم حذف ولایت فقیه است ایشان را نگران می کند؟ این امر معلوم می کند، اولا "مطالب حداکثری" که ایشان از طرح آن وحشت دارند، هم خواست عمومی وهم محرک اصلی جنبش بوده است. ثانیا، با توصیه به سانسور یا "اجازه ندادن" به دگراندیشانی که خواستار حاکمیت جمهور مردم (مطالب حداکثری)هستند به طرح نظراتشان، معلوم می کند که استبداد برای اینان از آنجا شروع می شود که منافع گروهی شان به مخاطره افکنده شود. فکر نمی کنم چنین رسانه هائی، همانند بی بی سی و صدای آمریکا محتاج توصیه به سانسور هواداران حاکمیت مردم باشند، زیرا کردار آنها نشان می دهد دراین مورد از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. ثالثا، دامنۀ نگرانی ایشان از مردم سالاری به خارج از کشور هم گسترش یافته و نگران "بهره بردن" هم وطنان خود از "فضای متفاوت خارج" شده اند.

آقای صدر، قبل از این که شما از گردانندگان سایت جرس بخواهید که "اجازه ندهند...با طرح مطالب حداکثری...آب به آسیاب اقتدارگرایان بریزند..."، دیدیم که در یک سال پیش نیروهای سرکوب گر هم برای ندادن همین "اجازه" بود که تعدادی از هم وطنان خودشان را به شهادت رساندند و شما اکنون برآنان اشک می ریزید!! اکنون توصیۀ شما این است که با ابزاری که دراختیار دارید، با سانسوردگراندیشان، جنبش را سرکوب نرم نمائید وبا خشونتی پنهان همان سیاست را دنبال کنید، اما با ابزار متفاوت. در این صورت من از شما استدعا دارم تفاوت نظری این روش با آن چه روش "اقتدارگرایان" می نامید و به آنان ناسزامی گوئید  را برای روشن کردن جوانان شرح دهید.

http://bayaneroshan.blogfa.com/