جهانگیر گلزار

Golsar57@yahoo.de

 

آیینه آمار  ، مرگ نسل جویای آینده

 

روزانه  مردان و جوانان از روستاها به شهرها می آیند و حاشیه های شهرها را گسترش می دهند . امید این افراد درآمد بخور و نمیری است که در کنار آن بتوانند  پس انداز ناچیزی  را برای خانواده های خود ببرند . از بین رفتن کشاورزی و دامداری در کشور یکی از دلایل کوچهای بی آینده است . نبود سرمایه در دست کشاورزان ، عدم پشتیبانی دولت از کشاورزان ، بها ندادن به تولید داخلی و وابستگی به واردات کالاهای کشاورزی از طرف دولت ، سهل و آسان نمودن قوانین واردات برای وارد کنندگان و سنگ بر سر راه صادر و تولید کنندگان کشاورزی و ... همه و همه باعث شده است که در حال حاضر حدود 7 میلیون نفر حاشیه نشین داشته باشیم یعنی بیش سه برابر جمعیت کشور  آلبانی . حاشیه نشینان یکی از معظلات عمده کشور شده اند که راه حلی هم از طرف دولت ولایت فقیه برای آنها در نظر گرفته نمی شود . حاشیه نشینان محلهای مناسبی شده اند برای تولید و پخش کنندگان مواد مخدر ، فحشا ، تولید و پخش فیلمهای پورنو ، قاچاق ، و ... این طبقه محروم هم از دیار خود وامانده شده  و هم در حاشیه شهرها در فقر غذایی و بهداشتی به هر کاری مجبور می گردد  . شهرهای بزرگ فرهنگ خود را دارند و روستائیان محاجر نمی توانند با آن خو کنند و سرگشتگانی می شوند که نه در روستا خانه ای دارند و نه در شهر کاشانه ای . در حال حاضر 60 در صد کشور را شهر نشینان و 40 در صد را روستائیان تشکیل می دهند این نسبت در اول انقلاب بالعکس بود . دعوتهای مسئولین رژیم در سالهای جنگ از طبقه فقیر و وعده های سرخرمن به روستائیان باعث شد که سیل محاجرت از روستاها به شهرها و مخصوصا شهر های بزرگ شدت یابد . و امروز 10 در صد جمعیت کشور را حاشیه نشینان تشکیل می دهند . افرادی که نه امکانات بهداشتی ، نه پشتیبانی انتظامی و نه برخورداری از رفاه آموزشی و ... دارند . 

قرار بود تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي، حدود ۵/۴ ميليون حاشيه نشين اسكان يابند. اين كه تا چه اندازه اقدامات دولت و شهرداري ها در ساماندهي اين معضل با موفقيت همراه بوده هنوز آماری از طرف هیچگونه سازمان دولتی داده نشده است . و واقعیت این است که طرحی جهت سامان دادن این افراد وجود ندارد . مثل همیشه حرفهای بی پشتوانه .  

هم اكنون تهران با بيش ۵/۱ ميليون نفر، مشهد با ۷۰۰ هزار نفر، اصفهان و تبريز با ۴۰۰ هزار نفر جزو شهرهايي هستند كه بيشترين حاشيه نشين را به گرد خود جمع كرده اند.

اكثر حاشيه هاي شهرها و مخصوصا حاشیه شهرهای بزرگ حتي از وجود پاسگاه نيروي انتظامي نيز محرومند و شايد مأموران انتظامي گذري به حاشيه هاي شهر نداشته باشند و همين موضوع باعث شده كه امنيت جاني و مالي در ميان حاشيه نشينان كمرنگ باشد و به نوعي حاشيه نشيني جرم تلقي شود.

قابل توجه اینکه به گفته مدير كل دفتر زنان و خانواده بهزيستي 12ميليون نفر در حاشيه شهرها زير خط فقر زندگي مي‌كنند، كه براي حمايت از آنها ايجاد كلينكهاي مددكاري اجتماعي در اين مناطق در دستور كار بهزيستي باید قرار بگیرد .   

آقای احمدی نژاد و یا ولایت آقای خامنه ای چه طرحی برای این قشر  محروم جامعه دارد ؟ با وعده که نمی شود شکمها را سیر و بچه های  آنها را به مدرسه فرستاد و بهداشت و ... برای آنها فراهم کرد .

ایران از لحاظ نسبت جوانی مردمش یعنی حد متوسط 21 تا 22 سال ، جوانترین جامعه جهان است . این جامعه آینده می خواهد . آنهم در روشنی و در امید . تصویری که رژیم ولایت فقیه برای این نسل ترسیم می کند کاملا نامعلوم است . تعدادی شعار است که هر روز عدم صداقت شعار دهندگان مشخص می شود . در این رابطه واحد اطلاعات اكونوميست در تازه ‌ترين گزارش خود پيش‌بيني كرده است  كه نيروي جویای اشتغال ایران در سال جاري با 2.9 درصد رشد به 24 ميليون و 400 هزار نفر و نرخ بيكاري به 12 درصد خواهد رسید . یعنی حدود 3 میلیون انسان جویای کار

اكونوميست در گزارش ماه سپتامبر خود نيروي كار ايران را در سال گذشته 23 ميليون و 700 هزار نفر و نرخ بيكاري را 11.6 درصد اعلام كرد. اکونومیست خاطر نشان می کند  كه اين شاخص طي سال‌هاي آينده با افزايش مواجه خواهد بود و پيش‌بيني شده است كه نرخ بيكاري در سال جاري معادل 12 درصد و در سال آينده معادل 12.5 درصد باشد.

نيروي كار كشور در سال 86 افزايش 2.8 درصدي خواهد داشت و به 25 ميليون نفر خواهد رسيد.

در سال 87 نيروي كاري برابر با 25 ميليون و 700 هزار نفر در كشور مشغول به كار خواهند بود كه 2.7 درصد نسبت به سال 86 رشد نشان مي‌دهد. اين ميزان در سال 88 نيز رشدي 2.6 درصدي داشته و به 26 ميليون و 400 هزار نفر خواهد رسيد.  این آمار نشانگر آنند که  سالانه حدود 700 هزار نفر وارد بازار کار می شوند . جوانانی که برای آنها کاری وجود ندارد . به رشد 7/2 درصدی و 9/2 درصدی طالبان کار در سال توجه کنید . به یاد بیاورید که 2 دهه قبل رشد جمعیت به همین اندازه بود و مسئولین کشور به هیچگونه موافق پیشگیری در امر بارداری نبودند وبشکلهای مختلف با آن مخالفت می کردند  .   رشد 3 درصدی آن روز نوید جویندگان کار را در دو دهه بعد می داد . امروز آقای احمدی نژاد پشتیبانی از طرحهای زود بازده دارد تا اینکه جوانان بتوانند خود مستقل عمل کنند وبا بوجود آوردن کسب و کاری  وابسته به دولت نباشند . حرفهای بدون آینده و طرحهای تو خالی  . وعدهایی که بخشی از منابع را از بین می برد و امید کاذب بوجود می آورد و در انتها چون نتیجه نمی دهد سر درگمی و افسردگی نسیب جوانان می کند . . رشد شتابگیر فقر و بیکاری،  تورم را در پی خود یدک می کشد . تصور کنید که بیکاری  12 درصد امروز به قول اكونوميست در دو سال آینده به 4/13 در صد خواهد رسید البته اگر همه چیز همانطور بماند که امروز هست . در دو سال دیگر جویندگان کار 5 / 3 میلیون خواهند بود .

ای نسل جوان منتظر چه نشسته اید ؟ کار می خواهید ؟ تشکیل خانواده می خواهید ؟ آینده می خواهید ؟ از خود سوال کنید که در دولت احمدی نژاد و یا در رهبریت خامنه ای آینده ای برای شما متصور است ؟ نمی بینید اقتصاد و امنیت ایران هر سال در حال سقوط است؟  

بانك جهاني نیز اعلام نمود که  ايران از نظر آساني فعاليت اقتصادي در سال 2006 با 11 پله سقوط نسبت به سال قبل از آن در رتبه 119 جهان قرار گرفت.

نيوزيلند، آمريكا، كانادا، هنگ‌كنگ، انگليس، دانمارك، استراليا، نروژ و ايرلند به ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا دهم از قرار گرفته‌اند.

براساس اين گزارش آساني فعاليت اقتصادي بر پايه 10 فاكتور محاسبه مي‌شود كه عبارتند از آساني آغاز فعاليت اقتصادي، شرايط و مقررات مربوط به كسب مجوز براي فعاليت اقتصادي، شرايط و قوانين استخدام نيروي كار، مقررات مربوط به مالكيت، شرايط كسب اعتبارات، حمايت از سرمايه‌گذاران، قوانين مالياتي، تجارت در كنار مرزها، اجراي قراردادها و پايان دادن به فعاليت‌هاي اقتصادي.

برای اینکه بتوان ایران را مالزی کرد و یا بهتر بگوییم در مردم سالاری رشد حدف شود و موانع   را برداریم باید به 10 فاکتور بانک جهانی نیز توجه کرد . البته در چهارچوب استقلال و حفظ آزادی و  فرهنگ ملی کشورمان .

  از دوران رفسنجانی تا به حال طرح چینی را به عنوان طرح اقتصادی موفق برای ایران عنوان می کنند . طرحی که محدودیتهای دولت و فشار دولت و سکوت مردم را از یک طرف و از طرف دیگر آمدن سرمایه های خارجی و به حرکت در آمده چرخهای اقتصادی از طرف دیگر قرار دارد  . این طرح موفق نبوده و مقدار آزادی که باعث شود سرمایه داران خارجی در ایران جرعت سرمایه گذاری را بکنند بسیار کم است . ایران کشور بحران ساز است . و اقتصاد و رشد اقتصادی آرامش در آزادی و زمینه سازی رشد را می طلبد . چرا مسئولین از نیوزلند شدن حرف نمی زنند ؟ چرا از امارات شدن که در مقام 77 توسعه اقتصادی قرار دارد حرف نمی زنند . کشوری که سرمایه های ایران را سالانه به خود می طلبد . چرا می خواهند چین باشند  ؟ از کجای آزادی می ترسند ؟ به خوبی می دانند که در آزادی  جامعه رشد شتابگیر خواهد گرفت  و موانع رشد که ولایت فقیه باشد محکوم به خارج شدن از صحنه دیکتاتوری برای برقراری مردم سالاری می گردد  .  

طرح چینی آقای رفسنجانی و یا بیشتر گرسنه نگه داشتن مردم . و یا طرح النصر بل ربع آقای خامنه ای و یا قولهای تو خالی خاتمی و ... این طرحها بیان مرگ و به منجلاب بردن جوانان کشور است .

به گفته علی اکبر یساقی رئیس سازمان زندان ها سالانه 600 هزار نفر در ایران به زندان محکوم می شوند.یعنی  حدود 50 هزار نفر در ماه وارد زندان های ایران می شوند و بدین ترتیب ایران جزو ده کشوری است که بیشترین جمعیت کیفری را دارد.  روی سخنم با شما جوانان خواهان آینده است . فکر نمی کنید که 50 هزار زندانی جدید در ماه برای ما سر افکندگی است که استبداد در بخش اعظم آن زمینه ساز شده است .

وزارت بهداشت آمار بیماران روانی را که احتیاج به درمان دارند را 21 در صد جامعه ایران دانسته است . از خود سوال کنید که آیا شما در این 15 میلیون بیمار هستید و یا تصور می کنید که نیستید ؟ فکری به حال خود و دیگر دوستان خود کنید .

در گذشته بروز بيماري‌هاي قلبي و يا سكته‌هاي قلبي در افراد بالاتر از 50 سال مشاهده مي‌شد اما امروزه سن ابتلا به اين بيماري تا حدود 25 سال كاهش يافته است. این همه فشار حق جامعه ای که می خواست الگوسی رشد باشد نیست . با گرانیها چه می خواهید بکنید . می دانید که تورم امسال با اینکه قیمت نفت بالارفت 3/15 درصد شده است و   بیشتر از سال قبل است . و بنا بر برسیهای اعلام شده از طرف سازمانهای بین المللی رشد تورم در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود . کدام فاجعه باید ما را بیاد حیات بیندازد ؟ تا کجا می خواهید تحمل اینهمه فشار را بکنید . افسردگی ، زندان ، سکته،  فقر ، حاشیه نشینی همه این بیماریها در خانه  من و شماست  . برای سلامت این خانه  باید کوشید و استبداد که بیماری از بین بردن استعدادهاست را از خانه وطن بیرون کرد . این کار امکان پذیر و در خور ماست که در آزادی و سربلندی زندگی در رشد داشته باشیم .