نصرالله نجاتبخش

 

کالبد شناسی جناحها در انتخابات نهمین دوره مجلس رژیم – 8

 

انتخابات 2 % چه نیاز به دور دوم؟،

انتخابات ریاست جمهوری در ابهام

با اعلام شروع مرحله دوم انتخابات مجلس نهم، علی خامنه ای به صراحت از اعمال نفوذ خود پرده بر میدارد و از اهمیت این انتخابات سخن می گوید، علی خامنه ای قبل از برگزاری دوره دوم انتخابات مجلس میزان آرا و تعداد نمایندگان را نیز از پیش مشخص کرده و می گوید: بنا به گزارش ایسنا حضرت آيت‌الله العظمی خامنهاي خطاب به مردم خاطرنشان كردند: اهميت مرحله دوم انتخابات، كمتر از مرحله اوّل نيست بلكه شايد به جهاتى بتوان گفت كه اهميت اين مرحله، از مرحله اوّل بيشتر هم هست. توصيه بنده اين است كه اوّلاً مردم به سوى صندوق‌هاى رأى بشتابند و هرچه زودتر رأي‌شان را در اوّلِ وقت به صندوق بيندازند. يعنى «خيرالخير عاجله». بهترين كارهاى خير، كارى است كه سريع و در وقت خود انجام گيرد.

ايشان افزودند: ثانياً كوشش كنند به همان تعداد كه لازم است، رأى بنويسند و نه كمتر. مثلاً فرض بفرماييد در حوزه انتخابيه تهران اسم بيست و هشت نفر بايست در برگه رأى نوشته شود. سعى كنند اسم بيست و هشت نفر را بنويسند. بيست و هفت نفر و كمتر نباشد. يا فرض بفرماييد در بعضى از شهرها به پنج نفر و در بعضى شهرها به دو نفر بايد رأى داد. همان مقدارى كه لازم است بنويسند و كمتر ننويسند.

با بیلان شکست بزرگ مرحله اول نمایش انتخابات دوره نهم مجلس، رژیم مرحله دوم این نمایش را با تدارک تبلیغ فراوان در روز 15 اردیبهشت 1391 برگزار کرد. مسئولین و مقامات رژیم با ارقام ضد و نقیض حیرت آوری در مرحله اول از شرکت مردم در این نمایش خبر دادند و با فریبکاری زیاد سعی در گرم نشان دادن فضای انتخابات و حضور مردم کردند/ در نوشته پیشین دیدیم بنابر آمار ساختگی رژیم میزان شرکت مردم بین دو تا شش در صد بیش نبود، سئوال می شود در چنین شرایطی رژیم چه نیازی به نمایش دور دوم دارد؟

آنقدر طشت این رسوایی از بام افتاده که اخبار رسمی حاکمیت نیز مجبور به بیان گوشه هایی از آنها شده است. سحام نيوز می نویسد: دو نفر از حقوقدانهای شورای نگهبان در ديدار نوروزی با يکی از مقامات عالی رتبه (این مقام، رئيس مجمع تشخيص مصلحت می باشند) کشور ميزان مشارکت مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۳۹۰ را به شرح زير اعلام کرده اند: نرخ مشارکت در کل کشور: ۳۸ ٪ سی و هشت درصد واجدان شرايط در کل کشور، نرخ مشارکت در تهران: ۱۸ ٪ هجده درصد واجدان شرايط در تهران و ميزان آراء سفيد و باطله: ۸ ٪ هشت درصد آرای اخذ شده بوده است.

رژیم این بار نیز بشدت هراسان بود که شورش 22 خرداد 1388 تکرار شود. به این جهت از گرمای بازار انتخاباتی کاست و تنها هشت روز از چهارم تا دوازدهم اسفند، 3440 نفر از افراد برگزیده خویش را فراخواند که طبق مقرراتی که دولت تعیین کرده بود خود را به مردم معرفی کنند و آنها را ترغیب و تشویق نمایند که در انتخابات شرکت کنند. اما همین مقدار تبلیغات انتخاباتی نیز مورد هراس و تحت نظارت بود بطوری که نوع تبلیغات به مجاز و غیر مجاز تقسیم شد. در فهرست اقدامات مجاز آوردند: "درج و انتشار مراتب حمایت مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه در آمار تبلیغاتی مجاز توسط نامزد نمایندگی به شرط وجود مستند مکتوب، تشکیل تنها یک ستاد تبلیغات انتخاباتی، نصب پلاکارد توسط اقشار، گروهها و احزاب و جمعیت ها فقط در جهت تشویق و ترغیب شرکت مردم در انتخابات بدون درج اسامی داوطلبان، استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک توسط نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، برگذاری اجتماعات با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح، نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا در مکان هایی که از سوی شهرداری یا دهیاری تدارک دیده شده است. (رصد خانه ایسنا 1/2/1391)

 

دور دوم

به گزارش رسانه های جمهوری اسلامی در تاریخ 10/2/1391، مصطفی محمدنجار وزیر كشور اعلام كرد: با توافق شورای نگهبان، روز جمعه 15 اردیبهشت ماه 1391، انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در 33 حوزه انتخابیه كه انتخابات در آنها به دور دوم كشیده شده برگزار خواهد شد. و تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح هفتم اردیبهشت آغاز شده و نامزدهای راهیافته به مرحله دوم انتخابات تا ساعت ۸ صبح روز چهاردهم اردیبهشت، ۲۴ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری فرصت دارند تا به ارائه برنامه‌ها و دیدگاههای خود برای مردم بپردازند.

تبلیغات اما علیرغم پخش سخنرانی‌های میدانی و همایش‌ها و تکثیر تراکت‌ها و بنرها و پیامک‌های انترنتی هیچ رونقی پیدا نکرد

زیرا رژیم جمهوری اسلامی این بار نیز بیش از گذشته بشدت هراسان است که شورش های خیابانی دوباره تکرار شود. خامنه ای از یک سو میخواهد اوضاع بدون سر و صدا و بدون اعتراض مردمی بر گزار شود و حتی حاضر نیست تظاهرات روز جهانی کارگر که در سراسر جهان بر گزار می شود در ایران بر گزار شود و از طرفی در این تناقض گیر کرده که نشان دهد مردم از شرکت در انتخابات استقبال کرده اند؟ به این جهت از گرمی بازار انتخاباتی کاسته ونوع تبلیغات را به مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن تبلیغات تقسیم کرده اند.

در مرحله دوم انتخابات تکلیف ۶۵ نفر دیگر از نمایندگان مجلس نهم روشن می‌شود که تهران با ۲۵ نماینده در این میان بیشترین سهم را داراست. در این دوره، 130 نامزد در 18 استان کشور برای 65 کرسی مجلس رقابت می‌کنند. به لحاظ گرایش سیاسی رقابت اصلی بین جبهه متحد اصولگرایان به عنوان فهرست اصلی اصولگرایان با جبهه پایداری و‌اندک فهرست‌دیگری که اشتراکات زیاد با دو فهرست جبهه متحد و جبهه پایداری منتشر شده‌دارند که مهم‌ترین آنها فهرست جبهه ایستادگی است.

در بین 50 نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در تهران، فهرست جبهه متحد و پایداری هر کدام 21 نامزد اختصاصی دارند و 4 نامزد بین آنها مشترک است. صدای ملت متشکل از منتقدین دولت و اصلاح‌طلبان نیز 4 نامزد در این فهرست 50 نفره دارد. در شهرستان‌ها نیز آنچنان که دیده می شود از بین 80 نامزدی که در استانهایی به غیراز تهران رقابت می‌کنند، 16 نامزد اختصاصی جبهه متحد، 5 نامزد اختصاصی جبهه پایداری و15 نامزد مشترک بین 2جبهه هستند. جبهه ایستادگی نزدیک به محسن رضایی نیز 11 نامزد اختصاصی در شهرستان‌ها دارد. 31 نامزد با نام مستقل وارد انتخابات شده‌اند و 2نامزد اصلاح طلب هم در این فهرست 80نفره دیده می‌شود .اما اختلافات در حدی است که در درون اصولگرایان ذوب شده در ولایت هیچگونه سازشی دیده نمی شود، آفتاب می نویسد: رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است منتظر ماندن جبهه متحد برای ائتلاف با جبهه پایداری مانع انجام تبلیغات درست از سوی آنها شده است. و یا حبیب الله عسگر اولادی دبیرکل سابق حزب موتلفه اسلامی در مصاحبه با همشهری (6/2/1391) به موضوعاتی چون دور اول انتخابات مجلس نهم، وضعیت حزب موتلفه و برنامه های این حزب در انتخابات آینده می گوید :

حرکت ما در انتخابات، تابعی از متغیر حرکت مومنین بویژه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. ما بر اساس خرد جمعی اصولگرایان حرکت می‌کنیم و بی‌تردید ما برای مجلس و ریاست‌جمهوری آینده برنامه داریم و امیدواریم کادرهای جوان، خود را در دهه چهارم بیشتر نشان دهند و جانشین کادرهای قدیم ‌شوند. ما اکنون با فعالیت در بیش از 200 شهر ایران تقریبا ماندگارترین تشکل در جمهوری اسلامی هستیم و در انتخابات اخیر بهویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها توفیقات خوبی داشتهایم. نامزدهای ما در تهران به دور دوم راه پیدا کرده‌اند.

و یا گروه موسوم به ائتلاف بزرگ اصولگرایان با انتشار بيانيه خبر از " انحلال ائتلاف بزرگ اصولگرايان" می دهد و حسن غفوری فرد بلا فاصله به خاطر اعلام نارضایتی مهدوی‌کنی و محمد یزدی، اسم آنرا روفی می کند:

جام جم آنلاين 6 اسفند 1390: گروه موسوم به ائتلاف بزرگ اصولگرایان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به احترام خاصی که برای آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی قائل هستیم، به حرمت آنان، ائتلاف بزرگ اصولگرایان را منحل اعلام می‌کنیم.

 متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

مردم شریف و بزرگوار تهران از آغاز دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و به دنبال اشکالات پیش آمده در ساز و کار و نحوه انتخاب اعضاء در جبهه متحد اصولگرایی، جمعی از اصولگرایان معتقد به ولایت فقیه و دوستان و یاران و همراهان انقلاب از آغاز تا کنون، تصمیم گرفتند که برای گرم نمودن صحنه انتخابات و با پذیرش کامل منشور جامعه مدرسین و جامعه روحانیت، ائتلافی جدید تشکیل دهند.

اکنون که متوجه شدیم ایجاد این ائتلاف موجب رنجش خاطر بزرگان اصولگرایی شده است و با توجه به احترام خاصی که برای حضرت آیت‌الله مهدوی کنی دامت‌برکاته و آیت‌الله یزدی دامت برکاته قائل هستیم، به حرمت این دو عزیز بزرگوار ائتلاف بزرگ اصولگرایان را منحل اعلام می‌نمائیم.

از مردم عزیز تهران می‌خواهیم که در روز جمعه با حضور جدی و پرشور و فراگیر خود یک بار دیگر مهر تأییدی بر عزت، سربلندی و استقلال ایران اسلامی بزنند.

به گزارش اعتدال، حسن غفوری فرد، سر لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان ضمن تکذیب خبر انحلال ائتلاف بزرگ اصولگرایان گفت: به علت اعلام نارضایتی آیت الله مهدوی‌کنی و آیت الله یزدی از اسم این ائتلاف تا زمانی که رضایت ایشان را جلب کنیم فعالیت تحت این نام را متوقف کرده‌ایم.

 

انتخابات ریاست جمهوری آری یا نه ؟

اما موضوع انتخابات ریاست جمهوری. در جمهوری اسلامی چه در حد تحمل احمدی نژاد موجود و چه در حد هر گسی که در آینده بخواهد به جای او بیاید، سخت استخوان گلو ی ولایت شده است، مشکلات لاینحل در رژیم و اساسا ماندگاری او به جایی رسیده که فکر میکنند با حذف پست ریاست جمهوری و یا هر شگرد دیگری بر آن فائق خواهند آمد!. زمزمه حذف این پست آرام آرام به گوش میرسد و بصورت معمایی در آینده برای رژیم شده است.

قدرت‌الله علیخانی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم و عضو جبهه پایداری در همشهری آنلاین 4/2/1391 می گوید: فردی نماینده حقیقی مردم است که از تشر بیگانگان و اصحاب زر و زور نترسد. وی با بیان اینکه جبهه متحد و پایداری باید مراقب توطئه دشمن باشد و دچار اختلاف نشود، تصریح کرد: این هجمه‌ها از خارج و داخل هماهنگ بود اما آیت‌الله مصباح با ایستادگی چهره واقعی برخی به اصطلاح اصلاح‌طلبان را مشخص کرد. از این رو هجمه به ایشان مصداق بارز عملیات روانی دشمن و جنگ نرم آنها علیه اسلام بود.

هر چند علیخانی نمی‌خواست به بحث انتخابات ریاست جمهوری آتی ورود پیدا کند و بحث روز و مسائل اولویت‌دار کشور را مذاکرات ایران و گروه 1+5، مسائل معیشتی و گرانی سرسامآور می‌داند اما خبرهایی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارد را مخفی نکرد.

او میگوید: الآن برای صحبت درباره انتخابات ریاست جمهوری زود است. فعلاً مسئله روز ما مسئله مذاکرات ایران و گروه 1+5 است که منتظریم این مذاکرات به جایی برسد. مشکلات ناشی از تحریم‌ها و قطعنامه‌ها و همچنین گرانی کمرشکن موضوع ما است. مردم فعلاً در انتطار هستند که این مشکلات به سمت حل شدن برود؛ مشکلاتی که بسیاری از آنها ناشی از حرکات و سکنات دولت فعلی است که امیدواریم با تدبیر و درایت به سمت حل شدن برود"

گویی ایشان اعتمادی به رسیدن روز انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

محمد باقر ذاكري عضو حزب اعتماد ملي در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران در 31/1/1391 درباره فعاليت هاي جديد برخي چهره هاي اصلاح طلب گفت: در صورتي كه كساني كه در جريانات پس ازانتخابات 88 شركت داشتند ازكارهايي كه انجام داده اند پشيمان هستند بايستي اين موضوع را به فال نيك گرفت امادر صورتي كه تنها براي ورود به انتخابات رياست جمهوري اين گونه اقدامات را انجام مي دهند به طور حتم با شكست سختي مواجه خواهند شد، و اميدوارم انتخابات رياست جمهوري آينده برگزار نشود و نظام پارلماني جايگزين نظام رياستي شود.

و یا با هنر می گوید: برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهم شد . باهنر گفت: شایعات منتشر شده درخصوص نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به مانند سال 84 کذب محض است و من قصد هیچگونه فعالیتی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را ندارم. به گزارش شبکه ایران محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درخصوص فعالیت های جبهه متحد اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس نهم گفت: این جبهه جلسات خود را در خصوص نحوه تبلیغات در دور دوم انتخابات آغاز کرده است و با جدیت تمام فعالیت خود را پیگیری می کند.

غفوری فرد همچنین با بیان اینکه آقای خرازی نامزدی جدی نیست ادامه داد: آقای خاتمی را نیز بعید میدانم وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، همچنان که در انتخابات سال 88 از عرصه کنار کشید.
وی در پاسخ به اینکه چقدر موضوع ورود سید حسن خمینی را جدی می‌دانید، اظهار داشت: بعید می‌دانم ایشان وارد این عرصه شود و خودش مایل است به کارهای علمی و پژوهشی بپردازد.
بر اساس این گزارش، خبرها حاکی است که محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران ستادهای تبلیغاتی اش را از مدتها قبل فعال نموده است و قصد جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بعنوان کاندید آن دوره دارد.
از دیگر کسانی که از سوی احزاب و گروه‌های مختلف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در نظر گرفته شده اند می توان به آقایان غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی، سید محمد حسینی ( وزیر فعلی ارشاد)، دکتر علی اکبر ولایتی، محمدرضا عارف و علی لاریجانی اشاره کرد.

خامنه ای می داند که هر چه قدر بیشتر کنترل و اعمال نظر و دخالت در حقوق حقه مردم بکند، تحت هر شرایطی، وقتی پای مردم به خیابانها رسید، شعار ها بر علیه او بیشتر خواهد شد، بنابر این تدبیر بین این که چگونه میتواند کاندید های مورد نظر خودش را تحمیل کند و یا تغییر ساختار در آن، یعنی تغییر ساختار ریاستی به نظام پارلمانتاریستی( ؟ ) را برگزیند، راهی جز رفتن ندارد.

اما آنچه به مردم ایران و حق و حقوق آنان باز می گردد و نتیجه آنرا بخوبی به چشم دیده اند، تحریم کل انتخابات در این دستگاه حاکمه ولایت مطلقه است و باز تکرار میکنیم که تحریم انتخابات تصدیق حق حاکمیت خود بر تصمیم و سر نوشت خویش است که با آن منزلت وکرامت انسانی و شرف و حیثیت خود را باز خواهد یافت. نظام ولایت مطلقه فقیه امروز، چه از نظر وضعیت داخلی و چه از نظر بین المللی در ضعف مطلق قرار گرفته و رفتنی است.

ادامه دارد