انتخابات ریاست جمهوری در بوته ابهام   7 

دیپلماسی مارگیری!

جنبش بزرگ تحریم، عمل می کند!

 

حق کدام است، رای دادن یا حاکمیت ملی؟

اگر حق این است که، سر نوشت ملت ایران بوسیله نمایندگان واقعی آنها تعیین می گردد،

اگر حق این است که، اراده ملت بالاترین قدرت  سیاسی در جامعه ایران است که از طریق رأی آزاد مردم اعمال می شود،

اگر حق این است که، انتخابات زمانی آزاد است که  قبل از آن، حاکمیت ملی به ر سمیت شناخته شده باشد و

اگر به زور ولایت مطلقه، حق حاکمیت ملی، توسط نمایندگان مردم اعمال نمی شود و بزعم ملایان حاکم، حاکمیت با خدا است و  این حاکمیت از طریق نماینده او یعنی ولایت فقیه که باید بوسیله خبرگان کشف شود، اعمال می گردد و  

اگر به زور ولایت مطلقه، نمایندگان باید دست چین فقهای شورای نگهبان و ملتزم به رهبری باشند و با قانون اساسی ولایت فقیه، منازعه نداشته باشند. پس،

باید ایستاد و گفت: حاکمیت ملت حق است و نه حاکمیت ولایت مطلقه فقیه و

باید ایستاد و گفت: انتخاب شدن و انتخاب کردن حق است و نه رأی دادن، رأی دادن وسیله ای است برای گرفتن حق و نه خود حق!

چرا تحریم می کنیم؟

تحریم می کنیم زیرا: حق حاکمیت ملی ما جعل و غصب شده است.

تحریم می کنیم زیرا: سرنوشت ملت ایران توسط نمایندگان واقعیشان تعیین نمی شود.

تحریم می کنیم زیرا: حق انتخاب و تصمیم را از ملت گرفته اند.

تحریم می کنیم زیرا: با رأی دادن به نظام، به حاکمیت ولایت استبداد فقیه رأی داده ایم.

تحریم می کنیم زیرا: با رأی دادن، انکار حق حاکمیت ملت و نا حق بودن خود را مهر می کنیم.

تحریم می کنیم زیرا: با رأی دادن، اراده ملی که بالا ترین قدرت سیاسی است را، به اراده استبداد ولایت فقیه می سپاریم.

تحریم میکنیم زیرا: ولایت مطلقه، حق تصمیم گیری را از ملت ربوده و هیچ استقلال رأیی را به رسمیت نمی شناسد، و رأی دادن ما، تایید و رسمیت بخشیدن به این سلب استقلال و پذیرش حاکمیت استبداد است.

تحریم میکنیم زیرا: در محدوده نظام ولایت فقیه انتخابی وجود ندارد، هر چه هست انتصابات است.

 

آری، جنبش تحریم چیست؟

جنبش تحریم، انفعال سیاسی و کناره گیری از امور مهم مملکتی نیست.

جنبش تحریم، عدم حضور و غیبت در صحنه انتخابات نیست، خانه نشینی نیست، بی عملی نیست.

 جنبش تحریم، حرکتی رو به جلو، حضور در صحنه و بسا فراتر از رأی دادن است.

جنبش تحریم، تبلیغ و تلاش برای بدست آوردن حق مشارکت در سرنوشت خویش و حق انتخاب است، افشای فساد و فریب ولایت مافیایی مالی/ نظامی است.

جنبش تحریم، ایستادن در برابر نظام استبدادی ولایت فقیه، مقابله با دزدیدن رأی مردم و تحمیل تقلب بزرگ به آرای ملت است.

جنبش تحریم، فراخوان دادن به وجدان های بیدار همگانی، جنبش اعتراضی سراسری در برابر دیکتاتوری، برای بازیافت حاکمیت ملی است.

جنبش تحریم، خالی گذاشتن خیابانها در روز انتخابات، یعنی کم هزینه ترین وسیله برای نه گفتن به استبداد ملایان حاکم بر ایران است. "نه" گفتن، نه از منظر انفعال، بلکه از جایگاه اعمال نظر و اعتراض به سلب حق! مفتون نشدن با زبان فریب و اسیر توهم نشدن! نرفتن بسوی سرابی است که بارها به عنوان آب نمایانده شده است.

چشم انداز انتخابات؟

نمایش انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در روز 24 خرداد 1392 اعلام شده، نامنویسی کاندیداهای ریاست جمهوری از 17 تا 21 اردیبهشت تعیین شده است. بررسی صلاحیت ها از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان و به د نبال آن تصفیه ها شروع خواهد شد. چیزی حدود 5 هفته بیشتر به بر گزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و هنوز معلوم نیست چه کسی باید انتخابات ریاست جمهوری ایران را برگزار کند، در حالی که کمتر از دو هفته به شروع ثبت نام داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری و آغاز روند انتخابات باقی نمانده، وزارت کشور هنوز هیأت اجرایی مرکزی را تشکیل نداده و مشخص نیست که آغاز روند انتخابات بدون تشکیل هیأت اجرایی مرکزی انتخابات قانونی است یا نه.

همچنان که کل مسئله انتخابات در بغرنج و پیچیدگی خاصی قرار دارد، جنگ و دعواهای انتخاباتی برای به دست آوردن مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین دوره، تفاوت  اساسی با انتخاباتی دارد که در سی و چند سال گذشته  موجود بود.

دیپلماسی زمان خریدن، شیوه ای است که رژیم ولایت فقیه، نه تنها در روابط بین المللی اش بکار می برد، بلکه در عرصه داخلی نیز اعمال می کند و این داستان معرکه مارگیری را تداعی می کند که ساعتها با وعده ماری که از جعبه بیرون خواهد آورد، ملت را سرگرم می ساخت. سر راه بساط مارگیری پهن بود و آقای درویش با صدای دو رگه اما نازک خود، مرد م را صدا میزد، که همه بیائید، مارگیرم، مار، با خط و خالی سیاه است، دندان دارد، نیش دارد، تا چند لحظه دیگر از صندوق بیرون می آید، یا صاحب الزمان، یا حضرت سلیمان ترا قسم میدهم به مار، فرمان بده مرا نیش نزند، القصه ماری از قوطی بیرون نیامد ولی کیسه گدائی درویش پر شد.

آنچه که از انتخابات و عملکرد این نظام عاید شده است، تا کنون سیاست "از این ستون تا آن ستون" بوده است، یعنی همواره با زبان فریب و وعده بهتر بودن "بد" نسبت به "بدتر" هر بار ملت را سرگرم ساخته و ضربه بیشتر بر فرهنگ و اقتصاد و ... ایران وارد ساخته است.

این شماطه بازی را از یک سو در رأس هرم قدرت یعنی خود خامنه ای می بینیم که چه باید و نبایدهایی پیشنهاد می کند و از سوی دیگر در پائین هرم، فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان گوناگون با تعداد زیادی نامزد و با ائتلاف‌های پیچ در پیچ و افراد واحدی که یک نامزد، در چند جبهه جا رزرو و شانس خود را به آزمایش می گذارد و این تازه اول فعالیت‌های انتخاباتی  اصولگرایان است و زمانی که کاندیدای اصلی آن جناح وارد گود شود همه این بازی می شود باطل و در دور آخر، این کاندیدای آقاست که  رخ خواهد نمود.

 

 


chart

 

 

 


در چیدمان کاندیداها، از پراکندگی محافظه کاران سنتی و اصولگرایان که بگذریم، به نظر می‌رسد سرنوشت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به آمدن یا نیامدن هاشمی و خاتمی گره خورده است؛ گره‌ای که تا اواسط اردیبهشت باز می‌شود. اما حضور اکبر هاشمی رفسنجانی چهره ناراضی در میان سیاستمداران میانه رو ایران و کسی که می گوید اعتماد رهبر جمهوری اسلامی را از دست داده و صریحأ اعتراف می کند که نظام به بن بست رسیده و مقصر اصلی هم شخص خامنه ایست.

 محمد خاتمی رئیس جمهوری مورد توجه طبقه متوسط و تنها گزینه مورد توافق همه اصلاح طلبان، همچنان در بوته ابهام است. ابهام وقتی بیشتر می شود که به احتمالاتی که بسیاری از ناظران برای رد صلاحیت آقای محمد خاتمی مطرح می کنند. حتی حضور کاندیدای اول طرفداران دولت یعنی اسفندیار رحیم مشایی هم مورد تردید است.

از کاندیداتوری موسوی و کروبی دو نامزد خیانت شده انتخابات 1388 که در حصرند، خبری نیست و  در صورت تمایل آنان از طریق وکلای قانونی شان میتوانند ثبت نام کنند، هر چند تا کنون هیچ نشانه یا خبری مبنی بر تمایل آقایان موسوی و کروبی برای دوباره نامزد شدن مشاهده نشده است.

و کسانی که تا این هنگام خود را بعنوان نامزد معرفی کرده اند و نیز کسانی که نامزدهای «بیت رهبری» و سپاه خوانده می شوند، یا واواکی هستند و یا عضو سپاه:

فلاحیان که می خواهد «اتحاد جماهیر اسلامی» ایجاد کند و پورمحمدی، هر دو واواکی و از جنایتکاران بنام هستند. در بخش بزرگی از جنایتهای رﮊیم، شرکت مستقیم داشته اند. رحیم مشائی نیز زمانی در واواک بوده است.

محسن رضائی و قالیباف و سعید جلیلی و لنکرانی پاسدار بوده اند.

علی اکبر ولایتی و حسن روحانی و حداد عادل در سپاه و واواک نبوده اند. اما ولایتی، در سازمان ترور بوده است و ترورهای خارج از کشور، با همکاری وزارت خارجه تحت وزارت او انجام گرفته است و همچون فلاحیان، در دادگاه میکونوس، در شمار آمران و سازمان دهندگان ترور، نام برده شده است. هرچند او فرد مطلوب خامنه ایست اما خامنه ای می داند که از صندوق رأی بیرون آوردن اسم او، درد سر بزرگ ببار می آورد.

( 1 )

 


مهندسی انتخابات در دو مرحله

مرحله اول، شورای نگهبان: مرحله اول مهندسی انتخابات در شورای نگهبان صورت می گیرد.كليه كانديداهائي كه زاويه اي با ولي فقيه داشته و یا ذوب در رهبری نباشند، توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت ميشوند. در جدول رسمی منتشره، تعداد كانديداهای رياست جمهوري و تعدادي كه شوراي نگهبان تعيين صلاحيت كرده اند را نشان ميدهد كه بجز در اولين دوره انتخابات برای انتخاب اولين رئيس جمهور، آقای ابوالحسن بنی صدر كه شوراي نگهبان دخالتي ندارد، در تمامي دوره هاي رياست جمهوري بعدي بطور متوسط  5/1 % (یک و نیم در صد) كانديداها توسط شوراي نگهبان تأييد صلاحيت شده اند. بالاترين درصد تأييد صلاحيت كمتر از 9 درصد بوده است كه مربوط به 32 سال قبل است. يك نگاه اجمالي بخوبي اين واقعيت را نشان می دهد كه درصد كانديداها سير نزولي طي كرده و پروسه بسته و بسته تر شدن رژيم بخوبي گويای آن است. شوراي نگهبان شامل شش ملاي منصوب شده توسط خامنه اي هستند كه مشخص ميكنند چه كسي ميتواند كانديداي انتخابات شود و كدام كانديداها بايد حذف شوند. بنابراين انتخاب بين نفرات كاملا مورد تائيد شخص خامنه اي است.


جدول تعداد كانديداهای رياست جمهوري و تعدادي كه شوراي نگهبان

تأييد صلاحيت كرده است

 

نام دوره

 

تاريخ برگزاري انتخابات

 

تعداد ثبت نام شده

 

تعداد افراد تعيين صلاحيت شده

 

درصد افراد تعيين صلاحيت شده

 

نام رئيس جمهور

دوره اول

25 ژانويه 1980

124

123

100%

ابوالحسن بني صدر

دوره دوم

24 ژوئيه 1981

71

4

5.7%

محمدعلي رجائي

دوره سوم

2 اكتبر 1981

46

4

8.7%

سيدعلي خامنه اي

دوره چهارم

16 اوت 1985

50

3

6%

سيدعلي خامنه اي

دوره پنجم

28 ژوئيه 1989

79

2

3.3%

علي اكبر هاشمي رفسنجاني

دوره ششم

11 ژوئن 1993

128

4

3.1%

علي اكبر هاشمي رفسنجاني

دوره هفتم

23 مي 1997

238

4

1.6%

محمد خاتمي

دوره هشتم

8 ژوئن 2001

817

10

1.2%

محمد خاتمي

دوره نهم

17 ژوئن 2005

1014

8

0.8%

محمود احمدي نژاد

دوره دهم

12 ژوئن 2009

475

4

0.8%

محمود احمدي نژاد

 

 

 


DC24D2DF
 مرحله دوم،  مهندسی سپاه در انتخابات  (2)

سپاه پاسداران در صحنه سياسي و انتخاباتي بشدت فعال است. در ديماه 1391 آخوند علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران رسما مهندسي انتخابات را اعلام كرد. علاوه بر آخوند سعيدي، فرماندهان 31 سپاه استاني و نمايندگان ولي فقيه در 31 استان مرتب با بسيجيان در سطوح مختلف جلسه داشته اند.

معاونت سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران (كه از جمله 12000 مسئول بنام هاديان (صالحين سپاه دارد) مسئوليت، آموزش و سازماندهي بسيج سراسر كشور براي جهت دادن به آرا و پر كردن صندوقها و جابجائي صندوقها و ... را بعهده دارند.

سرلشگر پاسدار محمدي علي جعفري فرمانده كل سپاه در روز 5 ارديبهشت 1392 شخصا براي توجيه 4000 سرمربي مهندسي سپاه در انتخابات در همايشي كه در تهران ترتيب داده بودند، شركت كرد. در اين همايش، پاسدار جعفری در تشریح اهمیت انتخابات آتی ریاست جمهوری و لزوم خلق ”حماسه سیاسی” در سال 92 از جمله گفت: “مقام معظم رهبری فرمودند ما ملت ایران فقط خودمان نیستم و چشمان زیادی در دنیا به عملکرد ملت ایران اسلامی دوخته شده است و ما باید راه استقامت و ایستادگی و پایداری را در کسب اهداف متعالی ادامه دهیم.“ جعفري افزود: بخش عمده خلق حماسه سیاسی در سال 92 بر روی انتخابات آتی ریاست جمهوری و دولت آینده متمرکز است و اين دولت است كه  مسئول مستقیم حل مشکلات اقتصادی مردم و حماسه اقتصادي است.

جعفري افزود: “مقام معظم رهبری برخی از ویژگی های کاندیدای اصلح را برای مردم ایران ترسیم کردند و انتظارات رهبری انتخاب صحیح و درست رئیس جمهوری آینده است.

جعفري تأكيد كرد: بسیجیان از اعتماد و اطمینان بالائی نزد افکار عمومی مردم برخوردار هستند و سپاه و بسیج با بصیرت افزائی و حضور پرشور و آگاهانه خود در پای صندوق های رأی در محقق ساختن انتظارات رهبر معظم انقلاب گام بر خواهند داشت.

جعفري از سر مربيان مهندسي انتخابات در سپاه خواست: نوع فعالیت سپاه و بسیج باید متناسب با نوع تهدید علیه انقلاب اسلامی باشد زیرا که مأموریت اصلی سپاه و بسیج در پاسداری و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است. بسیجیان با بهره گیری از این رهنمودهاي ولي فقيه همواره در خلق حماسه های بی نظیر پیشتاز بوده اند. رهبر در سخنانی بسیار مهم خواستار خلق حماسه های بی نظیر سیاسی و اقتصادی شدند.

ادامه دارد

پی نوشت ها:

(1)  انقلاب اسلامی شماره 826 از 2 تا 15 اردیبهشت  1392

(2) به گزارش سپاه نيوز 5 ارديبهشت 92 همایش سرمربیان حلقه‌های صالحین با شركت بيش از 4 هزار نفر در تهران برگزار شد كه سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار سرتیپ محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد تهران بزرگ، و عبدالعلی گواهی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد شركت كردند و پاسدار جعفري سخنران اصلي اين همايش بود

 


 


انتخابات ریاست جمهوری در بوته ابهام 6

جام زهرمیرسد، از فریب جدید ملاها غافلگیر نشویم !

جنبش بزرگ تحریم وارد عمل می شود !

 

چیزی حدود شست و شش روز  بیشتر  به بر گزاری  انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد 1392 باقی نمانده است، هنوز هیچ کاندیدائی رسمأ جرئت پا گذاشتن  در این میدان خیمه شب بازی  را پیدا نکرده است و این در حالی است که در ساز و کار  و رسم معمول  انتخاباتی، چه در کشور های غربی و چه شرقی، حد اقل  شش ماه  را  برای  معرفی و شناخت فرد مورد نظر برای نامزدی پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری  در نظر می گیرند، این در حالی است که نه تنها  از کاندیدای مورد نظر ولایت فقیه خبری نیست بلکه هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم، دعواها ا وج جدیدی به خود می گیرند، وضعیت نشان از آن دارد که احمدی نژاد نمی خواهد دوره ی دومش را با آرامش و سکوت به پایان ببرد، او درآشکار و پنهان   خشم خود را در مقابل دشمنان سیاسی اش در مجلس و بیرون آن و در حوزه مسئولین برگزاری انتخابات،  به نمایش گذاشته است و می بینیم  که این مناقشه در رأس رژیم بسیار جدی تر گشته  است و   سران حکومت هیچ حاضر به تحمل  همدیگر نیستند !  

برخوردها و جنگ و جدالهای درونی  رژیم شدت بیشتری به خود گرفته و  بی وقفه ادامه دارد. خامنه ای، در  برابر هست و نیست  رژیمش قرار گرفته و خاطرات تلخ تقلب گذشته همواره روح و روانش را آزار میدهد و هر بار در مناسبتی از آن یاد می کند،  خاطره خوش از حضور عظیم و خیره کننده چهل میلیونی مردم در پای صندوقهای رأی(؟)  و  خاطره تلخ  او که "تقلب بزرگ"  را برایش تداعی می کند.

واقعیت این  است که سردمداران جمهوری اسلامی به حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری،  به شدت  نیازی حیاتی دارند،  نه به خاطر  رأی مثبت یا رأی منفی  آنها ، بلکه برای حضور و نمایش  شرکت مردم در روز انتخابات،  برای این منظور، در دو دهه گذشته شاهد  بوده ایم که همواره پیش از برگزاری هر انتخاباتی با ترفندهایی نو و طرح شعارهایی امیدوار کننده و فریب کاریهای خاص آخوندی و ملا ساخته،  در تدارک و اختراع  فریب غافلگیر کننده جدید بر آمدند و کوشیدند شمار بیشتری از مردم را به پای صندوق های رأی  بکشانند، سور پریز  جدید این بار شکل کاملا جدی و واقعی دعوای احمدی نژاد با خامنه ای است که  گویی احمدی نژاد به جد در برابر رهبر قرار گرفته و می خواهد این بار رئیس جمهوری بر سر کار بیاید که مسئول انجام وظیفه واقعی ریاست جمهوری منتخب  و نه تدارکات چی  رهبر باشد  و یحتمل این کوه موش جدیدی خواهد  زائید؟! 

اسفنديار رحيم مشايی، مشاور احمدی نژاد در گفت و گوئی با خبرگزاری رسمی دولت با بيان اين که دولت در کنار ساير دست اندرکاران برای سلامت برگزاری انتخابات تلاش می کند، گفته است : رئيس جمهوری تاکید جدی بر اين امر دارد و حتی بيان کرده است که اگر احساس کنم به طور پنهان و یا آشکار شائبه ای به تامين سلامت انتخابات وجود داشته باشد با جديت با آن برخورد خواهم کرد. او می گوید : رئيس جمهوری، وزير کشور و ساير دستگاه ها در دولت، هرجا به تناسب نياز، نسبت به تضمين سلامت انتخابات، بسيار کوشا خواهند بود؛ چرا که اعتماد سازی در مردم در قبل و در بعد از انتخابات، موجب شکوه اين حماسه ملی خواهد شد. این در حالی است که از پیش صلاحیت مشائی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری  زیر سئوال رفته است  و قاسم روانبخش آب پاکی را روی دست اسفندیار رحیم مشایی ریخته و گفته است «... رهبر دستور داد که مشایی برای خدمت در مقام معاون اول رئیس جمهوری صلاحیت ندارد، بنابراین شورای نگهبان نیز هرگز صلاحیت او  را برای نامزدی ریاست جمهوری تایید نخواهد کرد." (1)

 احمدی نژاد، خود  با بیان اینکه «سال 92 سالی سرشار از عزت و برکت خواهد بود و روند سازندگی و پیشرفت همهجانبه کشور با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت»  می گوید "امام راحل عظیم الشأن فرمودند که فقط یک رأی دارند و حق انتخاب با ملت است. مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که فقط یک رأی دارند و حق انتخاب با ملت است. همه باید به حق ملت احترام بگذارند. دولت به عنوان برگزار کننده انتخابات، بدنبال انتخاباتی پرشور و شکوه و حداکثری و نهایت سلامت است. اینجانب شخصاً نهایت حساسیت را به کار خواهم برد و همچنان که بارها و بارها به مسئولین استانی و غیر استانی گفته ام از کوچکترین تخلفی اغماض نخواهم کرد.

او البته با بازی با کلمه  بهار و هشت بار تکرار آن، بهار آیت بزرگ خدا ، زندگی بهاری،  در بهاری سرشار از زیبایی، بهار توحید و عبودیت و آزادی و بهار عدالت و عشق و کرامت که پیام بهار انقلاب و بهار عرب بود،  پیامی برای خامنه ای فرستاد و جواب  زنده باد زمستان، زنده باد زمستان و  زنده باد زمستان را گرفت. (2)

 

کاندید رهبر

خامنه ای در  پیام نوروزی خود، کلمه ای از بهار و یا از فصل بهار،  این واژه بلای جان!  یا رمز فرو پاشی رژیمش دم نزد و از تاریخ انتخابات و از رسیدن سرفصل جدید  و از تغییر شرایط و از شیشه عمرش سخن می گوید که كار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ كه در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی و  به یك معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامهریزی میكند. انشاءالله  مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آیندهی نیكی را برای كشور و برای خودشان رقم بزنند. و لازم است حضور مردم حضور جهادی باشد. با حما سه و با شور باید  وارد شد و با حماسهآفرینی باید  به اهداف خود رسید. با این نگاه، سال ۹۲ را به عنوان "سال حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی"  نامگذاری میكنیم.

موضوع انتخابات ریاست جمهوری  در خرداد ماه امسال مشکل محوری خامنه ای  است، شدت نیاز حیاتی حضور مردم در  این انتخابات موضوع اصلی سخن اوست. خامنه ای می گوید:  مسئلهی بسيار مهم انتخابات است. انتخابات، مظهر «حماسهی سياسی» است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است. آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوقهای رأی و تأثير يكايك مردم در انتخاب مديران كشور است.

در درجهی اول، گسترش مشاركت و حضور گستردهی مردم در انتخابات اهميت دارد. شور انتخاباتی در كشور و حضور مردم پای صندوقهای رأی ميتواند تهديدهای دشمنان را بیاثر كند؛ ميتواند دشمن را نااميد كند؛ ميتواند امنيت كشور را تأمين كند. ملت عزيز ما در همهی نقاط كشور اين را بدانند؛ حضور گستردهی آنها در پای صندوق رأی، در آيندهی كشور تأثير دارد؛ در امنيت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همهی مسائل مهم كشور تأثیر میگذارد.

این را همه بدانند كه آنچه ما برای رئیسجمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی رئیسجمهور قبلی. هر كسی بالاخره نقاط قوّتی دارد و نقاط ضعفی دارد. رؤسای جمهور، چه رئیسجمهور امروز، چه رئیسجمهور فردا ، نقاط قوّتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همهی ما همین جوریم؛ نقاط قوّتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهائی كه امروز برای دولت و برای رئیسجمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیسجمهور بعدی وجود داشتهباشد، اینها را باید در خود تأمین كند؛ آن چیزهائی كه امروز نقاط ضعف شناخته میشود، این نقاط ضعف را باید از خود دور كند. هر كسی میآید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزشها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد. اینجوری باید این كشور را اداره كرد. كشور، كشور بزرگی است؛ ملت، ملت باعظمتی است؛ مسائل تشویق كننده و مبشّر، فراوان است؛ مشكلات هم بر سر راه هر ملتی، و از جمله بر سر راه ما وجود دارد. آن كسانی كه آمادهی این میدان میشوند، بايد با كمال قوّت، با كمال قدرت، با توكل به خدا، با اعتماد به توانائیهای این ملت پیش بروند.

 

آثار نوشیدن جام زهر

 

پیش از این،  از  بحرانهای لا علاج دامن گیر رژیم گفتیم ولی  با گذشت زمان و فشارهای مضاعفی که بر مردم تحمیل می شود آثار بشدت شکننده این بحرانها خود را نشان داده است.  گرانیها،  فقر،  تورم و بیکاری و هرج ومرجی که سیستم اداری  و اقتصادی کشور،  زندگی را برای مردم  فلج کرده  و به جائی رسیده که این بار نه از زبان رقبای استبداد، بلکه  خود خامنه ای  اعتراف می کند  و می گوید: "تحریمها روی مردم اثر گذاشته است". شرایط سیاسی کشور، طاقت رهبر را نیز طاق کرده است. او با مزمزه کردن جام  زهر، مذاکره و عادی سازی رابطه با امریکا  را زمینه سازی می کند ؟؟

خامنه ای در اولین روز سال  1392 در مشهد، در گفتگوی بسیار طولانی خود  و با تکرار کردن محور رابطه با امریکا  می گوید : امریکا، در نامه و پیغام و امثال اینها،  گاهی در رسانهها با ملت ایران اظهار دوستی كردند، اما برخلاف این اظهارات غیرواقعی، در عمل سعی كردند نسبت به ایران و ملت ایران سختگیری كنند؛ تحریمهای شدیدی را از اوائل سال 91 گذاشتند،  تحریم نفت، تحریم بانك و مبادلات بانكی و پولی بین جمهوری اسلامی و ... همان پنجهی چدنيِ زير دستكش مخملی.

آمريكائیها مرتب از راههای گوناگون به ما پيغام ميدهند كه بيائيد دربارهی مسئلهی هستهای گفتگو كنیم؛ هم به ما پیغام میدهند، هم در تبلیغات جهانیشان این را مطرح میكنند. مسئولین بلندپایه و مسئولین میانی آمریكا بارها و بارها میگویند بیائید در كنار گفتگوهای 1+ 5 كه دربارهی مسائل هستهای بحث میكنند، آمریكا و جمهوری اسلامی دو به دو، دربارهی مسئلهی هستهای ایران بحث كنند. من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربههای گذشتهی ما نشان میدهد كه گفتگو در منطق حضرات آمریكائی به این معنی نیست كه بنشینیم تا به یك راه حل منطقی دست پیدا كنیم،  منظورشان از گفتگو این است كه بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول كنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام كردیم و گفتیم كه این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم.

آمریكائیها مرتب پیغام میدهند، گاهی مینویسند، گاهی پیغام میدهند،  كه ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم؛ به ما اینجور میگویند. جواب این است كه ما نگران این نیستیم كه شما قصد تغییر نظام  اسلامی را داشته باشید یا نداشته باشید، كه حالا هی اصرار میكنید كه ما این قصد را نداریم.

 آمريكائیها مرتب و پیدرپی پیغام میدهند كه ما در پیشنهادِ مذاكرهی منطقی صادقیم؛ یعنی صادقانه از شما میخواهیم كه مذاكره كنید و مذاكرهی منطقی بكنیم؛ یعنی مذاكرهی تحمیلی نباشد. من در جواب میگویم: ما به شما بارها گفتهایم كه در پی سلاح هستهای نیستیم، شما میگوئید باور نمیكنیم؛ ما چرا باید حرف شما را باور كنیم؟! وقتی شما حاضر نیستید یك سخن منطقی و صادقانه را قبول كنید، ما چرا باید حرفی را كه شما میزنید،  كه خلاف آن بارها ثابت شده است، از شما قبول كنیم؟ برداشت ما این است كه پیشنهاد مذاكره از سوی آمریكائیها، یك تاكتیك آمریكائی و برای فریبدادن افكار عمومی است؛ افكار عمومی دنیا و افكار عمومی مردممان. 

 اگر آمریكائیها صادقانه میخواهند كار تمام شود، بنده راه حل را ارائه ميدهم. راه حل اين است: آمريكائیها از دشمنی با جمهوری اسلامی دست بردارند، از دشمنی با ملت ايران دست بردارند. پيشنهاد مذاكره، حرف منطقی و متين و مستدلی نيست؛  حرف درست اين است. اگر ميخواهند مشكلات فیما‌‌بين وجود نداشته باشد، ميگويند ما ميخواهيم بين ايران و آمريكا مشكلی وجود نداشته باشد، دست از دشمنی بردارند. سی و چهار سال است كه دولتهای گوناگون آمريكا با فهم غلط از ايران و ايرانی، دشمنیهای گوناگونی را با ما طراحی كردهاند. از سال اول پيروزی انقلاب و تشكيل نظام اسلامی، اينها با ما دشمنی كردند؛ در زمينهی امنيت، عليه امنيت ما برنامهريزی كردند؛ حركات خصمانه انجام دادند؛ عليه تماميت ارضی ما اقدام كردند؛ از دشمنان ريز و درشت ما در طول سالهای متمادی هميشه حمايت كردند و ... بنابراين بنده مسئولان آمريكائیرا هدايت ميكنم؛ اگر دنبال راه (حل)  عاقلانه ميگردند، راه عاقلانه اين است كه سياست خود را تصحيح كنند؛ عمل خود را تصحيح كنند و  دست از دشمنی با ملت ايران بردارند. (3)

 

مجموعه این اظهارات اخیر خامنه ای که گفته است با مذاکره مخالف نیست اما امیدی هم ندارد طی روزهای اخیر با تحلیل های عجیبی از سوی برخی تحلیلگران خارجی و داخلی روبرو بوده است. بعضی از آنها این اظهارات را نوعی عقب نشینی تلقی کرده اند و برخی دیگر برخلاف این مساله سخن گفته اند. آنچه از رفتارهای سران سپاه پاسداران که نزدیک ترین مشاوران خامنه ای هستند استنباط می شود این است که امسال آنها قصد دارند تا مشخص شدن وضعیت سوریه و انجام انتخابات ریاست جمهوری یک تاکتیک جدیدی را به کار گیرند. این تاکتیک همین مواضع جدید خامنه ای است که در مقطعی که احمدی نژاد و صالحی از مذاکره می گویند ناگهان خود را انقلابی خطاب می کند نه دیپلمات و با مذاکره مخالفت می ورزد و چندی بعد به اسراییل هشدار می دهد و همچون احمدی نژاد که می خواست اسرائیل را از روی نقشه  پاک کند، می خواهد  تل آویو  و حیفا را با خاک یکسان کند و خلاصه  روز بعد نیز می گوید مخالف مذاکره نیست و امیدی ندارد. در واقع تاکتیک رژیم به طور موقت این است که غرب را گیج کند و زمان بیشتری بدست آورد. این روند زمانی می تواند تکلیف سه مساله را روشن کند: انتخابات بدون مشکل برگزار شود و رئیس جمهور جدید بیاید. دوم تا خرداد ماه احتمال دارد وضیعت سوریه مشخص شود و رژیم هنوز امید دارد که ارتش اسد شهرهایی که از دست داده  را پس بگیرد و مخالفان با کمبود مهمات روبرو شوند و سرکوب شوند، در این مورد سپاه قدس تا جایی که توانسته به ارتش اسد کمک رسانده است  و سوم اینکه رژیم پروژه هسته ای خود را به مرحله نهایی برساند. هر چند ممکن است که آمریکا بنا به اظهارات اخیر اوباما اجازه ندهد رژیم هسته ای شود اما خامنه ای هم تا موقعی که جلویش را نگرفته اند کار را ادامه خواهد داد.

تحلیل  این است که ما باز هم شاهد اظهارات ضدو نقیص مقامات رژیم و خامنه ای خواهیم بود و آنها مایل هستند دامنه مذاکرات را با 1+5 همچنان ادامه دهند. فراموش نکنیم که تعدادی از پاسداران هم به صورت به اصطلاح فله ای تحلیل به خامنه ای می دهند به این صورت که آنها می گویند ما در طول این 10 سال گذشته از دولت خاتمی تا امروز تهدیدات تکراری زیادی شنیده ایم و دیدید که اینها هیچ حرکتی هم نتوانستند انجام دهند، زیرا از واکنش ما هراس دارند بنا بر این تعدادی نیز خامنه ای را تشویق می کنند که گاهی توپ و تشر بزند و هشدار دهد. این روش تا امروز برای رژیم جواب داده و در سال جدید که رژیم می داند سال بسیار حساسی برایش خواهد بود تاکتیک خود را با احتیاط بیشتری پیش خواهد برد.

آرایش گروه بندیهای جدید مخصوص انتخابات،  رمل و استرلابهای تصمیم گیری نامزدها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری و رد صلاحیت های از پیش تعیین آنها  بر اساس ارگان انتشاراتی خامنه  ای (4) را در  ادامه این بررسی خواهیم آورد.

ادامه دارد

پی نوشت ها:

(1)  خبرگزاری آسوشیتدپرس،  7 فروردین۱۳۹۲

(2) فرارو، محمد نوین 8 فروردین 1392

 (3)  سخنان  خامنه ای در مشهد در اولین روز سال ۱۳۹۲ ا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  او

(4)  سر مقاله کیهان، شنبه, 29 اسفند 1391 ( «اصحاب فتنه» و «حلقه انحرافي» اگرچه قرار است به طور جداگانه و با ظاهري متفاوت با يكديگر مطرح شوند، ولي به يقين از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت خواهند شد )