نصرالله نجاتبخش :

تقابل دکترین ولایت فقیه با مطالبات اساسی مردم ایران    16

Bas du formulaire

«نهم دی» نخ نما شدن طرفداری از ولایت!؟

 

همانگونه که قبلأ از سه ویژگی گفتگوهای ژنو گفتیم، یکی نیز شکست طلسم اختناق و خیزش مردم در عقب نشینی و نوشیدن جام زهر رژیم و ریختن آب در لانه مورچگان یا حرکت لشگر گرسنگانی که در راه است،  بود.  یکی از خطرناکترین موضوعات سیاسی سی سال گذشته برای رژیم که تمامی هزینه و نیروی شبانه روزی خود را مصروف آن نموده و همواره باعث بهم ریختگی اعصاب سیاسی حاکمان مستبد و در رأس آن دغدغه خاطرخود ولی فقیه شده است، خیزش توده های بجان آمده مردم بوده است، خیزشی که در برخی از سر فصلها و حوادث سالهای گذشته تا  مرز واژگونی رژیم پیش رفته است.

ویژگی عقب نشینی رژیم از سر سختی ها و لجاجتهایش در طول سه دهه گذشته که به قیمت جان دهها هزار انسان بیگناه در این کشور تمام شده و هزار ها هزار میلیارد که تنها 700 میلیاردِ دلار آن سهم ضرر و زیانهای سیاستهای فریبکارانه و مخرب اتمی او بوده  که هست و نیست ایران را به یغما داده است. بالاخره در مذاکرات  ورق خورد و در برابرغرب توافق نامه ژنو به او تحمیل شد. آثار این عقب نشينی، ملایان را در داخل به وحشت انداخته است، نشانه هایی از آن در سالگرد  «نهم دی» امسال که آثاری مختصر از آن وحشت بود، مشاهده شد.

علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت 9 دی، خود می گوید: دستاوردهای 9 دی برای مردم و نظام از دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس قطعأ بیشتر بود، زیرا این حماسه و پیروزی بزرگ در شرایط جنگ نرم که تشخیص جبهه حق و باطل مشکل بود، اتفاق افتاد. اگر جریان فتنه در سال 88 به اهداف خود می رسید، به طور قطع نه از اسلام، نه از نظام و نه از ارزش ها و راه و رسم شهیدان هیچ چیز نمی ماند. 9 دی نشان داد همه مردم در 22 خرداد88 به انقلاب و نظام رای داده بودند. 40 میلیون رای، رای به اسلام و میثاق مردم در انتخابات  با نظام، انقلاب و امام و رهبری بود. زیرا مردم بدون توجه به پیروزی و شکست کاندیدای خود، برای دفاع از رهبری و نظام و مقابله با فتنه آمدند. 9 دی نشان داد، آراء مردم درانتخابات به معنای متفاوت بودن نگرش آنها نسبت به انقلاب نیست، بلکه پراکندگی در آراء، دلیل بر حیات سیاسی مردم و زنده بودن ملت ایران است. 9 دی مشت فولادین علیه فتنه و فساد بود. از آن زمان فشارها و تحریم ها سهمناک تر شد. تهدیدها شفاف ترشد. اما آگاهی مردم، دشمن شناسی، ولی شناسیِ مردم ابهت استکبار را درهم شکست.

او در نشست خبری با بیان اینکه از همان آغاز خط فتنه، فساد و مبارزه با نظام اسلامی در پیچیده ترین اشکال خودش ظهور یافته بود، گفت کسانی که با سوء استفاده از تغییرات سیاسی و رأفتِ اسلامی در حق سران فتنه، امروز شعار رفع حصر سران فتنه و یا آزادی زندانیان فتنه گر را به عنوان یک مطالبه مردمی مطرح می کنند، همان تجدید نظر خواهانی هستندکه دنبال منحرف کردن مسیر انقلاب بزرگ ملت ایران به سمت آمریکا بودند. (1)  

 

با «حماسه« ای که امسال برای بر گزاری سالگرد  9 دی تدارک دیده بودند و با تبلیغات وسیع و بوق و کرنای گسترده ای که به پا کرده و مراکز و سازمان هایی که  برای برنامه های خودشان به صورت رسمی و یا از طریق نمایندگان دستگاه های دولتی به ستاد مرکزی بزرگداشت «یوم الله» نهم دی اعلان کرده بودند و علیرغم همه تبلیغات سنگینی که پیرامون بر گزاری این روز کرده بودند،  نهایتا بین ۲۰۰  تا ۳۰۰ نفر برای بزرگداشت آن روز جمع می شوند.

پرسیدنی است که آیا مخالفت با خامنه ای به این گستردگی است که  با وجود  یک میلیون حقوق بگیر دستگاههای سرکوب و آنهمه دستگاههای رنگارنگ امنیتی بسیج که برای چنین روزهایی آماده به خدمت می باشند، تجمع این تعداد اندک نشانه چیست؟ و مراسم 9 دی علیرغم تبلیغات گسترده و برنامه ریزی جامعی که از سوی معاونت بسیج و مراکز و سازمان هایی که برنامه های خودشان را به صورت رسمی و یا از طریق نمایندگان دستگاه های حکومتی به ستاد های مختلف نهم دی اعلان و تدارک دیده بودند چه شدند؟ ذیلا به خلاصه و چکیده ای از خروار برنامه های تدارک دیده شده و اعلان شده توسط علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت 9 دی  نگاه کنیم : (2)  

        و  ...با این همه، به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسنا، « برخلاف اعلام قبلی برگزارکنندگان این مراسم، قرار بود سردار محمدرضا نقدی - رییس سازمان بسیج مستضعفین - در این مراسم سخنرانی کند اما  سردار نقدی در میدان فلسطین حضور یافت، اما پس از مشاهده جمعیت شرکت‌کنندگان در میدان فلسطین ترجیح داد که سخنرانی نکند و تجمع را ترک کرد. در میدان فلسطین حدود 300 نفر حضور یافته بودند.» (3)

 

این حجم از تبلیغات آماده سازی و تدارکات گسترده برای  تظاهرات تجمع 200 یا 300 نقری بود ! ؟ آیا این بسیج و سپاه نیست که به آقا می گوید هر کجا لازم دید،  لِنگش میکند؟ این نخ نما شدن اعتبار ولی مطلقه پیش روی ذوب شدگان در رهبری نیست؟ و یا هر تئوری قابل پیش بینی دیگری هم در چشم انداز باشد همه گویای یک واقعیت بیشتر نیست، آن واقعیت، حرف اصلی ملت ایران است برای باز یافت حق و حوقشان و دست رد زدن به این استبداد خون ریز، واقعیتی که تا زمانیکه  ولایت مطلقه فقیه تصمیم گیرنده هست و نیست این مردم باشد چیزی عوض نخواهد شد، وجود این استبداد در تقابل جدی با مطالبات اساسی ملت ایران است، ملت می داند یک بار برای همیشه میتواند با نه گفتن به اصل استبداد ولایت مطلقه فقیه، خود را از شر این استبداد برهاند و یقینأ این چنین خواهد کرد. 

این روزها، موج جدیدی علیه جنبش اعتراضی  سال 1388 به را ه افتاده است، موجی که خبر از سخت تر شدن شرایط  سرکوب در کل کشور و بطور ویژه  فشار بر سران  جنبش سبز می دهد، در نقل قولهای سران حکومتی، صحبت بر سر محکومیت و تنبیه چهار نفر است (میر حسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبر رفسنجانی)  و فضای سیاسی کشوررا بسته و بسته تر کرده است، ازجمله این اظهارات گفته های:
 محمد رضا نقدی می گوید: « سران فتنه که سبب التهاب در کشور، ایجاد نا امنی در شهرها، حمله به مساجد، کشته شدن جوانان و تخریب پایگاه بسیج شدند، بدون شک مفسد فی‌الارض هستند و باید مجازات شوند تا برای دیگران که قصد دشمنی دارند درس عبرت شود» 

محمد امامی کاشانی: « سال هشتاد وهشت یک لجاجت و جهالتی درداخل کشور پیش آمد و استکبار جهانی نیزپشت این لجاجت ایستاد . . .  آنان که این بساط را درداخل به پا کرده بودند، به جای اینکه متنبه شوند، به غلط و اشتباه خود ادامه دادند واین یک حرکتی بود برخلاف اصول نظام اسلامی چون دنیای غرب و استکبار سردمدار آن بود»

حداد عادل: « فکر می‌کنم مردم با حماسه نه دی حکم خود را در مورد سران فتنه داده‌اند و به سینه عاملان فتنه دست رد زدند،  مراقب باشند دو باره به آن مسیر و آن حرف‌ها کشیده نشوند و بدانند این ملت اگر مدتی ساکت بماند، دلیل برفراموشی نیست»

قاسم روانبخش: «حکم سران فتنه محارب است و باید اعدام می‌شدند و من این آمادگی را دارم که خود مجری اعدام این دو خائن شوم»

حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران: احکامی که از امام (ره) دیدیم و براساس بینات احکام قضایی وجود دارد، کاری که موسوی و کروبی انجام دادند حد دارد و حد آن مفسد فی‌الارض است. احکام موسوی و کروبی در یک دادگاه صالح تعیین و صادر شود. (4) 

احمد جنتی در جمع ناظران شورای نگهبان در ارتباط با زمزمه هایی در شورای نگهبان  از آزادی زندانيان سران فتنه: جرم سران فتنه هزاران بار از سارقان مسلح و متجاوزان به عنف سنگين‌تر است. (5)  

نهم دی روزی است که ضمن مانور قدرت، همه گونه ابزار تبلیغات حکومتی برای ساکت کردن اعتراضات مردمی بکار گرفته شد و  آنرا مشهور به تجمع اتوبوسی –  بخشنامه ای کرد. اما این توصیف برای آن کفایت نمی کند، بلکه با صراحت می توان آن را تجمع دروغ و فریب نامید و به آقای حسن روحانی باید گفت، خود بهتر می دانید که آن روز کذایی هرچه بود روز بصیرت نبود، (6)  روز بخشنامه بود و از ادارات و مدارس به راه پیمایی بردن، روز بازنمایی دروغ حکومتی بود، از شهرستان ها نیرو جمع کردن و اتوبوس اتوبوس به تهران آوردن که اسمش دفاع از عاشورا نیست.

طبق اخبار دریافتی فشارهایی از درون دولت به دستگاه قضایی اما در واقع به علی خامنه ای وارد می شود که وضعیت میر حسین موسوی و مهدی کروبی زودتر مشخص شود و آنها از حصر خانگی خارج شوند. البته روش دولت این است که این فشارها را علنی نکند. در همین راستا اخیرا جلسه ای در دفتر رفسنجانی نیز با شرکت خاتمی و اعضای مجمع روحانیون مبارز در مورد آزادی موسوی و کروبی تشکیل شده است. هراس باند خامنه ای از آزادی این دو نفر این است که آنها پس از آزادی سازماندهی یک  «جریان» را ادامه دهند هر چند دیگر مساله تقلب سال 88 موضوعیت ندارد اما رژیم به شدت از جریان سازی می ترسد. به یاد داریم دعوت موسوی و کروبی در سال 89 از مردم برای حمایت از حرکتهای موسوم به بهار عربی باعث عکس العمل رژیم شد و آنها در حصر قرار گرفتند زیرا اگر آنها محدود نمی شدند رفته رفته بدون داشتن حزب رسمی یک «جریان» را که دارای حمایت بخشی از مردم نیز بود هدایت می کردند و این درست با موجودیت و امنیت کل رژیم در تناقص است. این مساله در سالهای 59 و 60 نیز در رابطه با آقای بنی صدر و مقابله او با باند قدرت صورت گرفت. در آن زمان هم ملاحظه می کردیم که ایشان یک جریان حامی در میان مردم و ارتش داشت و همین امر باعث هراس آقای خمینی و ملاها می شد و آنها باید زودتر این جریان را سرکوب می کردند حتی با یک کودتای خلاف قانون خودشان. بار دیگر شبیه این مساله و «جریان سازی» در مورد منتظری علیه خامنه ای در سالهای 76 و 77 ایجاد شد. در آن زمان منتظری با توجه به فضایی که ایجاد شده بود بر علیه خامنه ای و بی سوادی او موضع گرفت که سرو صدای زیادی بلند شد و می رفت که نطفه یک جریان مذهبی و مردمی حامی منتظری در قم و در دیگر شهرها به خصوص در تهران و اصفهان بسته شود. این امر موجودیت نظام ولایت فقیه را با خطر مواجه می کرد زیرا هر چند منتظری قصد ساقط کردن حکومت را نداشت اما اگر آزاد گذاشته می شد توده های ناراضی زیر چتر حمایت وی قرار می گرفتند و طیف هایی که خواهان تغییر نظام  بودند از این فرصت استفاده می کردند اما بار دیگر رژیم واکنش شدید نشان داد و چماقدارانش را روانه خانه و حسینیه وی کرد و منتظری حدود 5 سال در حصر خانگی قرار گرفت و اطرافیانش سرکوب شدند.

اکنون خامنه ای نمی داند اگر با آزادی موسوی و کروبی موافقت کند آنها در فردای آزادی چه خواهند کرد؟ اگر سکوت کنند به وِجهه خود لطمه زده اند و این معنای عذر خواهی از خامنه ای می دهد که آنها تاکنون زیر بار نرفته اند ، اگر حرف بزنند و موضع گیری سیاسی کنند دوباره  «جریان»  بازسازی خواهد شد و اینجا خامنه ای دوباره با چالش مواجه می شود آنهم در زمانی که رژیم می خواهد در برابر افکار عمومی جهان نشان دهد که آمدن حسن روحانی منشاء تحولاتی در داخل و خارج است و نمی تواند مانند دوره احمدی نژاد به کشتار خیابانی رو آورد.

ادامه دارد 

پی نوشت ها :   

(2) گزارش خبرنگار مهر۱۳۹۲/۱۰/۴

(3) تسنیم،. جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲

(4) خبر گزاری ایسنا، سرویس سياست داخلي، دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲

(5) خبرگزاری فارس از رشت، آيت‌الله احمد جنتی عصر  روز 9  دی1392

(6) کلمه، ۱۳۹۲/۱۰/۱۱، سخنان آقای رئیس جمهور در هیات دولت درباره ۹ دی با عنوان «روز بصیرت»