نصرالله نجات بخش

کالبد شناسی جناحها در انتخابات نهمین دوره مجلس رژیم

خامنه ای در این انتخابات از کدام جناح حمایت میکند؟

 

خامنه ای در روز ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ در ارتباط با انتخابات دوره نهم مجلس، در دیدار با اعضاى مجلس خبرگان رهبرى مفصل صحبت کرد. در سراسر سخنان خامنه ای آثار وحشت او از خیزش و قیام مردم مشاهده میشد. او تلاش کرد چالش هایی را که از هر سو و از جنگ و جدالهای درون حاکمیت بر سرش ریخته کم اهمیت جلوه داده و از جنگ بزرگی که این چالشها از درون و بیرون او را احاطه کرده و بزودی یقه کل ولایتش را خواهد گرفت، پرده پوشی کند. تحولاتی که در حال شکل گیری درکشورهای عرب منطقه و بخصوص وضعیت درلیبی، در سوریه، در لبنان، در عراق و جاهای دیگر، هشداری سخت وبس روشن به رژیم مستبد حاکم بر ایران است که به زودی نوبت او نیز فرا خواهد رسید. خامنه ای این موج را نادیده گرفته و سعی در کمرنگ جلوه دادن آن نمود. اما یکدست کردن رژیمش و پیشگیری حوادث غیر مترقبه در انتخابات پیش رو، دغدغه خاطر او است. در حقیقت، این معضل از آغاز تا به امروزگریبانگیر ولایت مطلقه او بوده است و او همچنان در تلاش برای یکدست کردن حاکمیت است. اما هرگز نتوانسته است قدرت استبدادی خود را یکدست کند. غافل از این که مکانیسم قدرت طبیعتش شقه کردن وتقسیم به دوکردن است و حذف شقه دوم که در این تقسیم یکی از دو حذف میشود، مکانیسمی که خامنه ای از آن نمیتواند بگریزد.

خامنه ای خطاب به خبرگان در ارتباط با انتخابات پیش رو از جمله‌گفت:

"یک مطلب این است که یک چالش بزرگى همواره بر سر راه حفظ هویت این نظام وجود داشته است..."و "ما اگر چنانچه خودمان تحول ایجاد نکنیم وپیش نرویم، تحول بر ما تحمیل خواهد شد..." و " اگر جائى از اصول کوتاه گذاشته باشیم، باید از آن توبه کنیم..."و ...

انتخابات نزدیک است. مردم از هرسرفصل یا مناسبتی بهره جسته و نارضایتی خود را از این رژیم جهل و فساد نشان میدهندو دیکتاتوری حاکم نیز نگران و در بن بست است و هرچه به انتخابات نزدیکتر میشود، پریشان تر و تضاد های درونی آن آشکار تر میشود و خواب یکدست کردن مجلس را از سرش می پراند. رقبا نیز شمشیر ها را تیز کرده و برروی یکدیگر تیغ میکشند. اصول گرایانی که تا چندی پیش برای حفظ قدرت در کنار هم بودند، اعتماد نسبت به یکدیگر را از دست داده و صفهای خود را یکی پس از دیگری از هم جدا میکنند.

در حالی انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه آینده برگزار خواهد شد که ایرانیان سرکوب‌ بزرگ شهروندان در سراسر ایران را، در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری گذشته و در پی آن تقلب بزرگ دیدند. مردم آن جنبش اعتراضی عظیم را در خرداد ۸۸ بر پا داشتند. از آن زمان تا امروز، بساط سرکوب، زندان، شلاق، شکنجه به جرم این اعتراض و اعدام کردن و محارب خواندن به جرم سنگ پرانی گسترده بوده است. همه‌ شواهد نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی ملایان، با این که همه پایه‌های اجتماعی خود را از دست داده و حتی ذوب شدگان در ولایت نیز در دسته ‌بندی‌های مختلف، تجزیه شده و بیش از پیش، گرفتار تجزیه و پراکندگی هستند، حاکمیت قصد دارد همچنان به دیکتاتوری ادامه و راه سقوط را تا انتها برود. رفتارخامنه ای حاکی است که از مقاومت و مبارزات مردم و جنبش‌های سیاسی‌و‌ اجتماعی گسترده تری، می ترسد که امواج آن هر لحظه ممکن است بر خیزند. رژیم ولایت مطلقه از انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل درس نگرفت و فراتر از آن، حتی ‌ به خواسته ‌های اصلاح ‌‌طلبان از حکومت رانده شده نیز تن در نداده است. اینک میان لیست ترتیب دادن از نامزدهای مطلوب خود و از صندوق در آوردن آنها، باوجود تحریم وسیع انتخابات و یا چشم پوشیدن از یک دست کردن مجلس، می باید یکی را انتخاب کند و نمی داند کدامیک را باید انتخاب کند. می گوید اگر خودمان تحول ایجاد نکنیم، تحول را به ما تحمیل خواهند کرد. او ولایت مطلقه فقیه را هم انعطاف پذیری خوانده است. قول او، گویای ترس او از تحریم گسترده است. پس انتخاب او، مجلسی با همین ترکیب، یک اکثریت «اصول گرا» و یک اقلیت اصلاح طلب بی بو و خاصیت است.

خامنه ای و مافیاهای قدرت پرست، جبهه های رنگارنگی را برای مصرف در اننخابات تولید میکنند. قرارگاه های دفایی جدید تحت عنوان جبهه و حزب و سازمان سیاسی می سازند که تنها خاصیت آنها رو در رویی با مرد م و بکار رفتن در انتخابات میباشد. نگاهی به ساختار این قرارگاه ها بیندازیم و ببینیم در رابطه با انتخابات آینده، در درون حاکمیت چه میگذرد. (۱) پیش از این کار، باید یادآور شوم که اطلاعات زیر در شماره های اخیر انقلاب اسلامی آمده اند. وضعیت سنجی و یافتن دلایل جبهه سازیها و نیاز تمایلهای درون رژیم و خامنه ای و «بیت» او با ۴۰۰۰ کارمند – که هیچ درباری در هیچ تاریخی چنین دستگاه اداری را به خود ندیده است و در هیچ کجای جهان، دستگاه رئیس دولتی چنین عرض و طولی را ندارد - به این کار، ایجاب می کند، آن اطلاعات را منظم و کوتاه باز آورم.

زمان انتخابات:

بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، رژیم در تاریخ ۳ خرداد با تأیید شورای نگهبان تاریخ انجام انتخابات نهمین دوره مجلس را ۱۲/۱۲/۱۳۹۰ معین کرده است. زمان ثبت نام داوطلبان نمایندگی، از تاریخ ۳/۱۰/۱۳۹۰ به مدت یک هفته تعیین شده است .

همچنین بر اساس اطلاعیه فوق، اشخاصی که مقام و یا شغل رسمی دارند، مانند رئیس جمهور و معاونین، دبیر مجمع تشخیص مصلحت، روسای دفاتر سران سه قوه، وزرا و سرپرستان وزارتخانه ها و معاونین و مشاورین وزرا و ...، از داوطلب شدن در حوزه های انتخابیه سراسر کشور محرومند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء کرده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

گروهها و احزاب شرکت کننده در انتخابات نهم مجلس رژیم:

الف- اصولگرایان:

تنها گروه هائی که تا کنون فعالیت های انتخاباتی خود را شروع و رسما نیز اعلام کرده اند، اصولگرایان می باشند که تحت نام کمیته واحد اصولگرایان ( جبهه متحد اصولگرایان ) فعالیت های خود را شروع کرده اند. اعضا و ترکیب کمیته واحد به قرار زیر می باشد.

کمیته یا "جبهه واحد اصولگرایان":

بنا بر توافقات انجام گرفته و پس از تشکیل جلسه ۳۰ نفره اصولگرایان با احمدی نژاد در آبان ماه ۱۳۸۹، حبیب الله عسگر اولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل مامور پیگیری وحدت در میان اصولگرایان شدند و این سه نفر پس از همکاری با جامعتین(‌جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ ) سازوکار ۷ + ۸ را برای فراگیر کردن بیشتر فهرست اصولگرایان طراحی کردند.

- کمیته واحد اصولگرایان ‌‌ترکیبی از دو کمیته: ۷ نفره و ۸ نفره (معروف به ۷+۸) می باشد که کمیته ۷ نفره متشکل از دو نماینده از ‌جامعه روحانیت مبارز و دو نماینده از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سه نفر شامل حبیب الله عسگراولادی، غلامعلی حداد‌عادل و علی اکبر ولایتی می باشند، هاشم حسینی بوشهری وعباس کعبی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سید رضا تقوی و محمد حسن ابوترابی نیز نمایندگان جامعه روحانیت مبارز. به گفته سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به نام کمیته داوری و نظارت نامگذاری شده است.

ترکیب نهایی کمیته ۸ نفری، به این شکل است که دو نفر از جبهه پیروان خط امام و رهبری، دو نفر از جمعیت ایثارگران و اصولگرایان تحول خواه، یک نفر به نمایندگی از محمد باقر قالیباف، یک نفر به نمایندگی از علی لاریجانی و دو نفر نیز به نمایندگی از گفتمان سوم تیر در آن شرکت خواهند داشت.

کمیته ۸ نفره نیز شامل نمایندگانی از گروه های مختلف اصولگرا هستند که عبارتند از:

۱- جبهه پیروان خط امام و رهبری:

- محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری

- منوچهر متکی دبیر انجمن فارغ التحصیلان شبه قاره هند و عضو شورای مرکزی به عنوان نمایندگان "جبهه پیروان خط امام و رهبری"

۲- اصولگرایان تحول خواه ( ایثارگران و رهپویان):

- حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

- علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به عنوان نمایندگان "جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان " در کمیته واحد اصولگرایان می باشند.

۳ - جبهه پایداری انقلاب اسلامی:

در آغاز موضوع حضور محمد حسین صفار هرندی در این کمیته مطرح بود که به سرعت حضور صفار هرندی به دلیل مشاورت فرمانده سپاه تکذیب شد. در نهایت کامران باقری لنکرانی، علی اصغر زارعی و صادق محصولی به عنوان گزینه های جبهه پایداری انقلاب انتخاب شدند که با تایید جامعتین، زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و لنکرانی وزیر سابق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز به عنوان نمایندگان جبهه پایداری در جبهه متحد اصولگرایان حضور یافتند.

۴ - یک نماینده از طرف محمد باقر قالیباف:

حجت الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به نمایندگی از محمد باقر قالیباف به جبهه متحد اصولگرایان معرفی شده است.

۵ - یک نماینده از طرف علی لاریجانی:

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم شاهرود به نمایندگی از علی لاریجانی به کمیته ۸+۷ (جبهه متحد اصولگرایان) معرفی شده است.

وضعیت کمیته واحد اصولگرایان در ۲۰ تیر ۱۳۹۰در که در رأس کمیته، مهدوی کنی برای منسجم کردن حل اختلافات قرار گرفت.786_Najatbakhsh

ب - جبهه پایداری انقلاب اسلامی

یکی دیگراز طرحهای بیت خامنه ای سرد نگهداشتن تنور انتخابات و جلو گیری از به صحنه آمدن ناراضیان عظیم مردمی در انتخابات است. با این طرح و با فرصت بدست آمده از "جریان فتنه" در نظر است که تا اگر ممکن شد احمدی نژاد و بخشی از گروه او را از «منحرفین» جدا کرده و در انتخابات مجلس بکار گیرد و اگر این کار میسر نشد از خیر احمدی نژاد بگذرند. با این هدف، جبهه پایداری انقلاب اسلامی را برای آن بوجود آورده اند. طرح ریزان بیت بر این باورند که طرفداران باند احمدی نژاد که در انتخابات مجلس در سال ۸۶ و انتخابات سال ۸۸ ریاست جمهوری که در آن دوره "رایحه خوش خدمت" نامیده شدند، در جریان ۲۸ فروردین۹۰ و قهر کردن احمدی نژاد، از او فاصله گرفتند و گفتند احمدی نژاد سال ۸۴ را قبول دارند و نه احمدی نژادی که از جریان انحرافی حمایت کند. این جریان در رابطه با اصولگرایان درخواستشان این بود که لاریجانی و قالیباف را کنار بگذارند. همان در خواستی که احمدی نژاد قبل از ۲۸ خرداد ۹۰ که اختلافش با خامنه ای علنی شد و به "جریان انحراف" تبدیل شد از کمیته وحدت اصولگرایان انتظار داشت. مهدوی کنی نیز این انتظار احمدی نژاد را قبول نکرد و تشکیل جبهه پایداری را کلا خلاف مصلحت دانست، او و برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و مدرسین حوزه علمیه قم نیز با آن مخالف هستند زیرا مدعی اند که با تشکیل چنین جبهه ای روحانیان آلت فعل افراد سپاه پاسداران خواهند شد.

با وجود این، در ۲۹ تیر۹۰ خبرگزاری فارس خبر از تشکیل "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" داد و نوشت: اسامی اعضای تشکیل دهنده آن افرادی از همکاران قبلی دولت های نهم و دهم، برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، برخی اعضای قرارگاه عمار و افرادی همچون حجت الاسلام رسایی، حجت الاسلام آقا تهرانی، کامران باقری لنکرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، مهرداد بذر پاش، علی اصغر زارعی، کوچک زاده، کوثری، روح الله حسینیان و تعداد دیگری از شخصیتهای مطرح سیاسی هستند (اعضای این تشکل عموما از بازجویان، شکنجه گران و لباس شخصی ها هستند. قرار گاه عمار از لباس شخصی ها بقول خودشان علیه فتنه یا قیام سال ۸۸ شکل گرفته که از بازجویان و لباس شخصی ها است و شاخصه رایحه خوش هم روح الله حسینیان از یاران سعید امامی است.

در آغاز موضوع حضور محمد حسین صفار هرندی در این کمیته مطرح بود که به سرعت حضور صفار هرندی به دلیل مشاورت فرمانده سپاه تکذیب شد. در نهایت کامران باقری لنکرانی، علی اصغر زارعی و صادق محصولی به عنوان گزینه های جبهه پایداری انقلاب انتخاب شدند که با تایید جامعتین زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و لنکرانی وزیر سابق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز به عنوان نمایندگان جبهه پایداری در جبهه متحد اصولگرایان حضور یافتند.

به این ترتیب با ارا ده علی خامنه ای و بیت او و با وسیله قرار دادن بخشی از افراطیون ولایت مطلقه فقیه و برای حفظ آخرین پایگاههای خود تشکیل "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" ظاهر و در ۲۷ مرداد ۹۰، با تشکیل جلسه اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی، با حضور مصباح یزدی موضوع بحث مطبوعات رژیم قرار میگیرد. در بیانیه ای که صادر کرده اند محورهای زیر دیده می شود:

هدف از تشکیل جبهه پایداری:

پاسداری آرمانهای انقلاب، تعهد به مبانی مکتب امام (ره)، کار خالص برای خدا و اطاعت از رهبری و امید به ظهور هرچه زود‌تر صاحب الزمان

تشکیل دهندگان جبهه پایداری:

۱ - جمعی از" فقیهان وارسته و آگاه به زمان، " (کد مورد استفاده برای رهبر):

سید علی خامنه ای

از بیت او، سید مجتبی و سید مصطفی، محمد تقی گیوه چی ( مصباح یزدی)، شیخ محمد یزدی، عزیز الله خوشوقت، جعفر شجونی، روح الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی.

از دیگر روحانیون این جبهه می توان از حمید رسایی و مهدی طائب و علیرضا پناهیان و حسین طائب و ذو النور و محمد مهدی ماندگاری و... نام برد.

۲ - سرداران نظامی:

سردار صفار هرندی، مشاور فرمانده کل سپاه، وزیر ارشاد احمدی نژاد و سر دبیر سابق کیهان، سردار سعید قاسمی فرمانده سابق لشکر محمد رسول الله، سردار مهدی کوچک زاده نماینده فعلی مجلس، سردار حسین فدایی نماینده مجلس و جمعیت ایثارگران، سردار صادق محصولی، وزیر رفاه و وزیر کشور دولت اول و از عوامل اصلی تقلب در انتخابات، سردار بیژن نوباوه نماینده مجلس، سردار علیرضا زاکانی نماینده مجلس، سردار پرویز سروری نماینده مجلس، سردار دکتر حسن عباسی، سردار حسین الله کرم، سردارحسین یکتا مسئول سابق راهیان نور و سردار حسین روشن، سردار مجید دوست علی که بعدها به قضاوت رسید و سردار اسماعیل کوثری، فرمانده سابق قرارگاه ثارالله و نماینده مجلس و...

۳ - شخصیتهای حامی جنایات حاکمیت:

غلامعلی حداد عادل، غلامحسین عصابدست، محمد علی رامین، مجید دوست علی و برخی دیگر از «شخصیت ها» که قبلا همکار و حامی احمدی نژاد بودند و اکنون در این جبهه قرار گرفته اند مانند: کامران باقری لنکرانی وزیر حکومت اول احمدی نژاد، خانم جوادی معاون سابق رئیس جمهوری و طبیب زاده از مسئولان همراه حکومت اول احمدی نژاد، وحید یامین پور مجری برنامه" دیروز، امروز و فردا" که به شدت حامی احمدی نژاد بود، حسین فدایی، زهره الاهیان، فاطمه اولیا و وحید جلیلی و علی اصغر زارعی نماینده مجلس و مشاور سابق احمدی نژاد و...

۴ - احزاب و گروهها:

مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی قرارگاه عمار

ج- جبهه ایستادگی ایران اسلامی

در ۱۳ تیر ۹۰، جبهه ایستادگی ایران اسلامی با یازده گروه تشکیل شد. ۱۱ تشکل عضو جبهه ایستادگی ایران اسلامی، با توجه به مسائل اخیر داخلی، منطقه ای و جهانی و با توجه به دغدغه های رهبر انقلاب در این حوزه ها، بیانیه ای را منتشر کرد و رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی، مواضع این جبهه را با تاکید بر ولایتمداری، ضرورت تعامل با قوا، خدمت به مردم و تقوای سیاسی تشریح کرد. به گزارش ایرنا (سه شنبه، ۲۸ تیر ماه،۱۳۹۰) حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در نخستین کنفرانس خبری اعضای شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی گفت: این جبهه از مجموعه ای از تشکل ها و شخصیت های دارای نفوذ با ویژگی اصولگرایی و ولایتمداری تشکیل شده و عناصر آن نیروهای باسابقه انقلاب اسلامی و همچنین جوانان هستند. وی با تاکید بر اینکه چارچوب های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جبهه ایستادگی ایران اسلامی را رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ترسیم می کند اظهار داشت و در مورد هدف از تشکیل این جبهه گفت:

هدف از تشکیل جبهه ایستادگی:

مرزبندی های جبهه در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری شکل می گیرد و تعامل ما با قوا نیز بر اساس جهت گیری های ایشان است و جبهه خود را ملزم به تعامل با قوا می داند. وی یکی از اهداف این جبهه را انتقال تجربیات ودیدگاه ها به نسل جوان کشور اعلام کرد و یادآورد شد: جبهه ایستادگی ایران اسلامی کار خود را با مجموعه ای از تشکل های ثبت شده و دارای مجوز آغاز کرده اما ادامه راه منحصر به آنها نیست و پذیرای تشکل‌های هم‌موضع است.

منشور جامعتین، زیربنای حرکت جبهه است.

علوی با تاکید بر اینکه زیربنای حرکت این جبهه را منشور جامعتین تشکیل می دهد، عنوان کرد: جبهه ایستادگی ایران اسلامی حضور در صحنه سیاسی نظام را نه یک حق بلکه وظیفه می داند و در عرصه های گوناگون خود را موظف به حضور بر اساس جهت دهی های مقام معظم رهبری می داند. علوی با بیان اینکه جبهه ایستادگی ایران اسلامی یک مجموعه اصولگرای غیر وابسته به اشخاص است، افزود: در عین حال به همه چهره ها و رجال سیاسی ولایتمدار کشور احترام می گذاریم و بهره مندی از راهکارهای آنها را غنیمت می شماریم.

وی با تصریح بر اینکه اصل الاصول جبهه ایستادگی ایران اسلامی ولایتمداری است، خاطرنشان کرد: در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری به اصولی مانند اخلاق و تقوای سیاسی و جهت گیری خدمت به مردم در عرصه سیاسی پایبند هستیم.

رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی این نشست خبری را نوعی تبیین موجودیت این جبهه دانست وادامه داد: جبهه ایستادگی ایران اسلامی از تهمت زدن به دیگران و هتک حرمت افراد و تغذیه ناسالم نسل جوان پرهیز می کند و به ابزارهای غیر ارزشی و ضد ارزشی متوسل نمی شود.(ایرنا، سه شنبه، ۲۸ تیر ماه ،۱۳۹۰) به گفته وی جبهه ایستادگی ایران اسلامی در کنار دیگر مجموعه های اصولگرایی است و خود را جزئی از مجموعه های اصولگرا می داند و هیچ تقابلی با مجموعه های اصولگرا ندارد.او اضافه کرد: همه اعضای گروه ۱۵ نفره منتخب اصولگرایان نمایندگان ما هستند و ما از یک خانواده هستیم....

حضور هر سربازی در جبهه انقلاب مانع حضور سربازان دیگر نمی شود و حضور یک سرباز به معنای تقابل نیست چرا که باید به جای تقابل، اندیشه تعامل با نیروهای اصولگریان را جایگزین کنیم. وی تاکید کرد: موجودیت جبهه ایستادگی ایران اسلامی برای انتخابات نیست و هدف آن منحصر در انتخابات نیست.

رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی در مورد ارائه لیست واحد اصولگرایان نیز خاطرنشان کرد: ارائه لیست واحد اصولگرایان ایده مقدسی است و باید مجموعه اصولگرایان لیست واحدی داشته باشند.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی در مورد رد یا تایید صلاحیت عاملان فتنه ۸۸ در انتخابات اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد جزء وظایف شورای نگهبان است و ما معتقدیم که نظارت شورای نگهبان استصوابی است و این شورا نسبت به صلاحیت افراد تصمیم می گیرد.

وی اظهار داشت: تجربه نشان داده که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد به مواضع سیاسی آنان نگاه نمی کند.

علوی با تاکید بر اینکه هر فردی در برخورد با مسایل، اصول اخلاقی را نادیده بگیرد به خود آسیب رسانده است یادآور شد: در کشور ما آزادی بیان وجود دارد و افراد می توانند نظرات خود را مطرح کنند.

ه - احمدی نژاد:

از طرف اصولگرایان احمدی نژاد و نفرات وابسته به او جریان انحرافی نامیده می شوند که تا کنون بطور رسمی ستاد و یا گروهی را برا ی انتخابات معرفی نکرده اند. بر اساس اخبار و گزارشات گفته می شود که اساس فعالیت های نفرات وابسته به احمدی نژاد در شهرستان ها و دور از مرکز و بطور چراغ خاموش می باشد. برای مثال در این رابطه سایت جوان آنلاین در تاریخ ۴ شهریور نوشته است که:

این جریان با تاکید بر اینکه سفرهای استانی به دلیل ارتباط مستقیم با مردم بستر مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی می باشد، تاکید کرده اند که در دور جدید سفرهای استانی که بنا است پس از ماه مبارک رمضان برگزارشود، باید چند نکته را مورد تاکید قرار داد.

این نکات عبارتند از:

- فعالیت های انتخاباتی با چراغ خاموش پی گیری شود

- در سفرهای استانی عمق فعالیت ها به سوی شهرستان ها و مناطق دور از مرکز تمرکز یابد

- دیدار با معتمدان محلی و تامین اعتبارات محلی سریعا مورد بررسی قرار گیرد

- تحرک در مناطقی که مردم از فرمانداران رضایت دارند باید شدت یافته و در مناطقی که از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند باید از چهره های مورد توجه برای ترمیم این مساله و نیز مسکن های اعطایی فوری به مردم این مناطق بهره جست.

گفتنی است این اقدامات جریان انحرافی در حالی صورت می گیرد که جریان فوق در کلانشهرها با جریان اصلاح طلب به توافق رسیده و تلاش دارد با توجه به نقش شهرستان ها در شکل دهی به ترکیب مجلس بکوشد.

همچنین در خبرهای دیگری گفته می شود که: جریان انحرافی» متهم است که با استفاده از رانت‌های دولتی و سازماندهی نیروهای خود در نقاط مختلف کشور درصدد است تا حداقل ۱۵۰ کرسی مجلس را در اختیار گیرد.

در تقسیم بندی جبهه ها وگروهها و جمعیت ها ی فوق میتوان تقسیم بندی خطی زیر را نتیجه گرفت:

در یک تقسیم سمبلیک قدرت، بین اصول گرایان میتوان روی سه گرایش فرعی انگشت گذاشت، سه گرایشی که همدیگر را بر نمیتابند ولی برای حفظ خود مجبور به مصالحه هستند: جناح افراط و خشونت به نمایندگی مصباح یزدی که جز سرکوب روشی نمیشناسد، طیف منعطف و کدخدا منش به نمایندگی مهدوی کنی و بالاخره طیف نرم تن و سازش طلب به نمایندگی هاشمی رفسنجانی که از قضا اصلاح طلبان سهم خواه درون حاکمیت به او چشم دوخته و دل خوش به او کرده اند. اما اگر جریان بیت خامنه ای همواره در پی در آوردن لیست واحد برای کاندیدها باشد، سهم چندانی به اصلاح طلبان نخواهد رسید، اگر هم سهمی داده شود به کسانی داده خواهد شد که خطری برای خامنه ای نداشته باشند.

گرایش اصلی در تقسیم قدرت قاهر اما، جبهه پایداری است که به دستور سید علی خامنه ای تشکیل شده و با در اختیار داشتن اسلحه و پول و همه امکانات دولتی برای سرکوب مردم، خواهان ادامه قدرت مطلقه می باشد. تشکیل دهندگان و حامیان این جبهه از جنایت کارترین و فاسدترین عناصری هستند که برای حفظ قدرت از هر جرم و جنایتی سود جسته و همه مرزهای انسانیت را شکسته و عبور کرده اند و همانگونه که طی سالهای گذشته به روشنی نشان داده اند، جز چپاول و غارت، تقلب و دروغ، حذف رقیب و موانع سر راه خود بهر قیمت، روشی نمی شناسند.

در کنار جبهه پایداری اصول گرایان، جبهه های رنگارنگ دیگری از جمله "جبهه ایستادگی ایران اسلامی" را تشکیل داده اند که نقش پشت جبهِهِ جبهه پایداری و یا سنگر حمایت مطلق از خامنه ای دار ند مد نظر دارد و خامنه ای را امام خامنه ای خطاب میکنند.

اختلافات و عدم اعتمادی که بین این تشکلهای تازه تاسیس اصولگرا وجود دارد از جمله محورهای زیرند:

الف - جبهه پایداری، استراتژی و روش سرکوب بهر قیمت برای کسب قدرت را در پیش گرفته، در صورتیکه جبهه ایستادگی علاوه بر سرکوب، سازش با برخی از رقبای کم خطر را در دستور دارد و میخواهد اصلاح طلبان دست چین شده ای را هم باخود داشته باشد.

ب - محور دوم اختلافات بین دو جبهه، بحث فرا رهبری علی خامنه ای است. جبهه ایستادگی درایت خامنه ای را فراتر از خمینی دانسته و اورا مظهر اسلام می شناسد. انتقاد این دسته به آن دسته در میزان حمایت از خامنه ای خلاصه میشود. پس در یک تقسیم بندی کلان، اختلاف بین این گروههای نو بنیاد انتخاباتی از یک طرف، فرا رهبری شمردن علی خامنه ای یعنی محور اختلاف در حمایت از رهبری در برابر فتنه گران است که چرا جبهه رقیب به حمایت از رهبری برنخاسته اند و از او حمایت جدی ننموده است. از طرف دیگر در پی بی بصیرت شمردن گروه رقیب است و اغماز در برابر اصلاح طلبان و نشان دادن گوشه چشم حمایتی از این اصلاح طلبان مورد پسند اصولگرایان را مجاز دانسته میگوید باید سهم ناچیزی برای آنها قائل شد.

با توجه به این همه جنب و جوشها و تظاهر به گرم نگهداشتن بازار سیاست انتخاباتی و رقابتهای حزبی و جبهه بندی و جبهه سازی های فصلی اما، خامنه ای کار خود میکند. با نگاهی به دسته بندیهای درون جبهه طرفداران خامنه ای و همچنین با توجه به صحبتهای او در برابر مجلس خبرگان، بنظر میرسد که خامنه ای در حالیکه سعی میکند که در ظاهر نقش خود را فراتر از جناحها و باندهای درون حاکمیت نشان بدهد ولی بعلت ضعف و استیصال حکومت رو به مرگ خود، مجبور است که از خشن ترین باندهای درون جناح خودش حمایت کرده و هرچه بیشتر بدنه حکومت لاغر شده خودش را تراشیده و بدور اندازد.

در جناح اصولگرایان احتمالا به زودی باز هم جبهه های دیگری تشکیل خواهند شد. جبهه هایی مرتبط با هاشمی رفسنجانی، لاریجانی، مهدوی کنی از یک سو و جبهه ای مرتبط با خط محمود احمدی نژاد و باند "رایحه خوش خدمت" از سوی دیگر که در جای خود قابل بررسی خواهند بود.

ادامه دارد

۱ - برای مطالعه جزئیات بیشتر روی جبهه و جناحبندیهای سیاسی درون حاکمیت به شماره های: ۶۹۵، ۷۱۱، ۷۲۰، ۷۸۲ ، ۷۸۳ ، و ۷۸۴ نشریه انقلاب اسلامی مراجعه شود.